روش عکاسی با فلاش اسپیدلایت برای فریز شدن حرکت سوژه
آیا می دانستید که مقدار قدرت خروجی نور اسپیدلایت بر طول زمان نوردهی آن تاثیر می گذارد ؟
اگر از این موضوع اطلاع داشته باشید بنابراین قادر خواهید بود تا بدون استفاده از گزینه های HSS ، حرکت یک سوژه بسیار سریع را به خوبی فریز نمایید . در این مقاله ، این تکنیک را مورد بررسی و ارزیابی قرار داده و روش استفاده از آن در عکاسی از حرکت قطره های آب را بیان می کنیم .
2 نکته مهم قبل از آغاز :
1 – برای عکاسی با فلاش در این تکنیک ، به یک محیط کاملا تاریک نیاز دارید
نور یکی از مهمترین موضوعات موجود در عکاسی است و بدون وجود آن هیچ چیز به وجود نخواهد آمد . تصویر سوژه بر روی سنسور تنها به واسطه مقدار نور بازتاب داده شده از آن ، ایجاد می گردد و اگر هیچ نوری به سمت سنسور بازتاب داده نشود ، مسلما تصویری نیز ایجاد نخواهد شد.
بر خلاف خورشید و یا سایر منابع نور ثابت ، فلاش دوربین یا انواع فلاشهای اسپیدلایت ،به عنوان منابع نور لحظه ای شناخته می شوند و بنابراین در زمان های عکاسی در یک کحیط کاملا تاریک ، که هیچ منبع نور دیگری به جز فلاش دوربین وجود ندارد ، حتی در صورت باز بودن پرده شاتر برای مدت زمان طولانی ، تنها زمانی نور به سمت سنسور منعکس می شود ، که تابش نور فلاش برای یک زمان بسیار کوتاه ایجاد شده باشد.
بنابراین در یک محیط کاملا تاریک که هیچ منبع نور دیگری در آن وجود ندارد ، طول زمان تابش نور فلاش ( Flash Duration ) بیان کننده مدت زمان نوردهی به دوربین خواهد بود.
نور فلاش با قدرت خروجی پایین دارای طول زمان نوردهی کوتاه تری می باشد.
فلاش با قدرت خروجی بالاتر ، دارای زمان نوردهی طولانی تری نیز می باشد.
2 – مقدار قدرت خروجی نور فلاش ، بر مدت زمان تابش نور تاثیر می گذارد .
در فلاش های اسپیدلایت ، قدرت خروجی نور فلاش به وسیله مدت زمان تابش نور ، کنترل می شود. یک فلاش که دارای قدرت خروجی نور بالاتری می باشد ، دارای مدت زمان تابش طولانی تری نیز می باشد و در این حالت ، تابش نور فلاش بر روی سوژه برای مدت زمان طولانی تری انجام خواهد شد. ایجاد حالت نوردهی طولانی تر ، موجب بلور شدن حرکت سوژه خواهد شد .
در سمت مقابل ، استفاده از قدرت خروجی صعیف تر نور فلاش به معنای کمتر شدن طول زمان نوردهی با آن خواهد بود و با استفاده از این حالت زمان نوردهی به سوژه کاهش یافته و در نتیجه بلور شدن حالت های حرکتی سوژه به میزان کمتری اتفاق خواهد افتاد .
فریز شدن حرکت سوژه با کاهش قدرت خروجی فلاش اتفاق می افتد .
کاهش قدرت خروجی نور فلاش شما را قادر می سازد تا حالت نوردهی به سوژه را حتی در یک سرعت شاتر نسبتا بالا نیز به دست آورید .نکته کلیدی برای کنترل این حالت آن است که قدرت خروجی نور فلاش را باید کاهش دهید.
روش کار :
یک فلاش اسپیدلایت جدا از دوربین را در جایی قرار دهید که نور آن مستقیما به سوژه شما برخورد کند . دوربین را روی سه پایه قرار داده و اتصال میان فلاش و دوربین را با استفاده از یک سیک یا کفشک مخصوص به وجود آورید. محیط را در وضعیت کاملا تاریک قرار داده و تنها مقداری نور ضعیف برای مشاهده سوژه در اختیار داشته باشید .
نکته : در شرایطی از این دست ، ویزور الکترونیکی دوربین های میرورلس عملکرد نسبتا خوبی را برای مشاهده سوژه در شرایط کم نور به وجود می آورند.
1 – از یک پس زمینه کاملا تیره استفاده کنید.
یک پس زمینه کاملا تیره برای سوژه خود به وجود آورید . یک فون کوچک عکاسی و یا هر پارچه ای که از بازتاب نور جلوگیری می کند برای اینکار می توان استفاده نمود .
2 – پیش فوکوس انجام دهید .
فوکوس دهی بر روی سوژه باید به صورت کاملا دقیق انجام شود . استفاده از فوکوس دستی در این شرایط توصیه می شود .
3 – تنظیمات فلاش .
الف : مود کنترل فلاش را در وضعیت تنظیمات دستی قرار دهید .
بر روی بدنه فلاش اسپیدلایت دایل ها و کنترل هایی وجود دارند که به شما اجازه می دهند تا تنظیمات فلاش را در حالت دستی ( M ) قرار دهید .
در فلاش : دکمه MODE را فشار داده و حالت [M] را انتخاب کنید .
در دوربین : در منو تنظیمات گزینه ‘Flash control’ یا ‘External Speedlite control’ را پیدا کرده و سپس در زیر منو ها گزینه ‘External flash func. setting’ یا ‘Flash func. setting’ را پیدا کنید .
ب : مقدار خروجی نور فلاش را مشخص کنید .
برای کاهش زمان نوردهی ، مقدار خروجی نور فلاش را در پایین ترین میزان قرار دهید. برای انجام تنظیمات دقیق تربه مقدار سرعت ISO نیز توجه نمایید .
در فلاش : برای مشاهده تنظیمات در صفحه ال سی دی فلاش ، از دکمه “+/-“ استفاده کنید.با استفاده از دایل چرخان یا دکمه های جهت دار روی فلاش ، مقدار خروجی نور فلاش را تنظیم نمایید.
در دوربین : مقدار خروجی نور فلاش با استفاده از منوهای داخلی دوربین نیز قابل تنظیم است . برای انجام اینکار از گزینه ‘External flash func. setting” استفاده کنید.
4 – انجام این مرحله به نوع سوژه شما بستگی دارد.
از یک دیافراگم نسبتا کوچک استفاده کنید . برای آنکه تمامی بخش های سوژه به خوبی در فوکوس قرار بگیرد ، به عمق میدان بیشتری نیاز خواهید داشت .
از سرعت ISO برای کنترل نوردهی استفاده کنید. کوچکتر شدن دیافراگم به همراه کمتر شدن قدرت خروجی نور فلاش موجب تاریک شدن سوژه و صحنه خواهد شد. برای جبراناین حالت ، مقدار سرعت ISO را افزایش دهید .
برای به دست آوردن بهترین نتیجه ، لازم است تا محیط مورد عکاسی کاملا تاریک باشد. از آنجا که مشاهده سوژه در یک محیط بسیار تاریک امکان پذیر نمی باشد، بنابراین یک منبع نور بسیار ضعیف برای مشاهده سوژه در دسترس داشته باشید .گزینه flash sync speed گزینه ای است که با استفاده از آن بهترین تابش نور فلاش در زمانی که شاتر به طور کامل باز می باشد را به وجود می آورد . این گزینه به طور معمول سرعت شاتر معادل با 1/200 تا 1/300 ثانیه را در اختیار قرار می دهد و با استفاده از آن تداخل نور محیط در زمان عکاسی را به طور کامل می توان از بین برد .
5 - رها سازی شاتر در زمان مناسب
فشردن دکمه شاتر در تطابق با حرکت سوژه باید قرار داشته باشد. برای انجام اینکار دقت زیادی مورد نیاز می باشد و در صورت به دست آوردن یک همزمانی مناسب میان حرکت سوژه و زمان فشردن دکمه شاتر ؛ نتایج خارق العاده ای را می توان به دست آورد .
از حالت عکاسی متوالی در تطابق با زمان بازیابی فلاش استفاده کنید.
بعد از هر نوردهی ، فلاش اسپیدلایت شما به یک بازه زمانی کوتاه برای بازیابی انرژی تخلیه شده نیاز دارد . این زمان را flash recycle time ( زمان بازیابی فلاش ) می نامند و مدت آن با توجه به نوع و مدل فلاش متفاوت می باشد. اگر از حالت عکاسی متوالی به همراه فلاش اسپیدلایت استفاده نمایید به دلیل زمان مورد نیاز برای بازیابی فلاش ، برخی از شات های شما ممکن است کاملا سیاه دیده شوند .
3 نکته در مورد فلاش که اغلب عکاسان در آن اشتباه می کنند
آموزش سرعت سینک فلاش در استودیو
5 نکته که در زمان انتخاب فلاش اسپیدلایت باید به آن توجه داشته باشیم
آموزش استفاده از فلاش روی دوربین ؛ در محیط های داخلی
کدام یک از فلاش های اسپیدلایت کانن برای عکاسی مناسب ترند ؟
۵ نکته برای زمان عکاسی با فلاش اسپیدلایت کانن