نکاتی برای استفاده از رنگ در عکاسی
نکات مهم در خصوص استفاده از رنگ، در عکاسی
رنگ در عکاسی هنری ، ترکیب کننده علم و فرهنگ است با سبک شخصی که شما آن را برای خود انتخاب کردهاید. ترکیب می کند.
رنگها قادرند که حال و هوایی خاص را به یک صحنه ببخشیند و یا زیبایی از یک نمای دلنشین را از بین ببرند.
هر عکاسی قادر است در ترکیببندیها و قاببندیهای خود از رنگ می تواند برای داستانسرایی و فضاسازی کادر استفاده کند.
در عکاسیهای دیجیتال (و ایضاً فیلمبرداریهای آن) یکی از کلیدیترین عناصری که موجب افزایش جذابیت، زیبایی و هیجان تصاویر میشود رنگ است و رنگ ها ، تنها برای روشن کردن یا پرکردن فضای تصاویر نیستند، بلکه دنیایی بزرگتر از آن در پس رنگها وجود دارد.
اهمیت رنگ در عکاسی سبب شد که ما این مقاله را تهیه و در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.
عکاسی سیاه و سفید و مونوکروم دنیای زیبایی دارد که نباید از آن غافل شد اما در دنیای پرجنب و جوش و هیجان انگیز عکاسی رنگی ، لذتی وجود دارد که آن را در میان تمامی عکاسان و تصویر سازان محبوب کرده است.
گاهی ممکن است رنگهای خاصی برای شما محبوبتر و دوستداشتنیتر از دیگر رنگها به حساب آیند. اما این فقط دیدگاه شماست و ممکن است در زیباسازی یک تصویر تنها رنگ محبوب شما کمکی به بهبود یک عکس نکند، لذا برای ارتقای این دیدگاه به سطح وسیعتر، استانداردتر و جهانی تر ، بایستی دانش و درک خود در از برخی علوم و تکنیکهای مورد نیاز در عکاسی رنگی افزایش دهید.
توجه کنید که در عکاسی ، درک رنگها و چگونگی تأثیر آنها بر عکاسی ما ، میتوانند دست ما را در پردازش نهایی عکسها بازتر بگذارند.
9 نکته مهم در این مقاله بیان شده است که به شما آموزش میدهد که چه کنید تا به سادهترین شیوه عکسهای رنگی شما جذاب شوند
1- چرخ رنگ را بشناسید و با اصول آن آشنا شوید :
مطالعه چرخه رنگ به شما کمک میکند تا بتوانید علاوه بر طرحهای رنگی، ترکیبهای مختلفی نیز از رنگهای مختلف را درک کنید. از طرفی وقتی بحث تئوری رنگ به میان میآید، شروع منطقی آن بررسی چرخه رنگها است.
بررسی این چرخه به شما این امکان را میدهد که بتوانید به صورت آگاهانه برای تک تک عکسهای رنگی خود تصمیم گیری کنید. با آگاهی از این چرخه میتوانید تصاویری خلق کنید که دارای رنگهای هماهنگ و متعادل باشند و یا تصمیم بگیرید که قواعد تعادل را برهم زده و زیر پا بگذارید و درعوض اختلافهای زیبایی را با عدم تعادل قوانین به تصویر بکشید.
به عبارت دیگر با وجودی که شناخت این چرخه برای عکاسی رنگی بسیار مهم است اما گاهی نیز نباید چندان به اصول این چرخه پایبند بود ولی به در کل بیشتر عکسهای رنگی مطرح موجود در دنیای عکاسی از قوانین این چرخه پیروی کردهاند.
چند صد سال است که سازماندهی به رنگها تدوین شده است اما دو نمونه از شناخته شده ترین چرخههای رنگ مربوط است به نیوتن و گوته، یکی دانشمند، فیلسوف و اخترشناس و دیگری نقاش ، فیلسوف و ادیب
رنگهای اصلی قرمز، زرد و آبی، پایه اصلی چرخه رنگ هستند. هر رنگی با رنگ همسایه خود ترکیب میشود و رنگهای ثانویه را ایجاد میکند ، رنگهای ثانویه سبز (زرد و آبی) ، بنفش (آبی و قرمز) و نارنجی (زرد و قرمز) میباشند.
همیشه مدنظر داشته باشید که در پس نظریه رنگ، دانش و علم بسیار کاملی وجود دارد و همین امر آن را به یک مقولهی بسیار مهم در عکاسی مبدل کرده است.
در نظریهی رنگ چند طرح مهم برای بررسی وجود دارد که در ادامه به آنها میپردازیم:
- رنگهای مکمل در عکاسی
نمایش چرخه رنگ، یافتن رنگهای مکمل را بسیار آسانتر نموده است. برای یافتن رنگ مکمل در چرخهی رنگ ، کافیست رنگ مورد نظرتان را در داخل چرخه پیدا کنید و سپس دقیقاً به نقطهی مقادل آن توجه کنید، این نقطهی مقابل همان مکمل رنگ مورد نظرشماست.
استفاده از رنگهای مکمل در عکاسی ، تأثیر زیادی در نمایش جنب و جوش و هماهنگی در عکسها خواهد داشت. عکسهایی که از رنگهای مکمل جسورانه استفاده میکنند ، از دیدگاه بصری بسیار جذاب به نظر میرسند.
به عنوان مثال رنگ مکمل رنگ قرمز، رنگ سبز است. رنگ مکمل زرد نیز رنگ بنفش است و مکمل رنگ آبی نیز نارنجی است پس با کمی دقت در این چرخه به راحتی میتوان متوجه شد که رنگهای اصلی به نوعی مکمل رنگهای ثانویه است.
در عکاسی های شهری و خیابانی سعی کنید به دنبال طرحهای رنگی مکمل باشید. این امر موجب میشود که عکسهایتان جالب ، سرشار از انرژی و سرگرم کننده به نظر بیایند. مثلاً عکاسی از یک شهر با استفاده از طرحهای رنگی مکمل ، شهر را بسیار پر جنب و جوش و فعال نشان میدهد.
رنگهای مشابه در عکاسی
رنگهای مشابه در چرخه رنگها ، در واقع همان سه رنگ کنار هم در چرخهی رنگها میباشند. در عکاسی از منظره و طبیعت ، با استفاده و چیدمان رنگهای مشابه ، میتوانیم تفاوتهای بسیار ظریفی را در تناژ رنگهای طبیعت به تصویر بکشیم که این مورد موجب میشود که عکس منظرهما بسیار دوستداشتنیتر به نظر برسد.
اگر نخواهیم در یک عکس با رنگهای مشابه، از رنگ مکمل جهت ایجاد یک تضاد قوی استفاده کنیم و عموم عکسها از طیفهای رنگ مشابه تصویر برداری شده باشند، ما عکسی خواهیم داشت که اغلب آرامش بخش و لطیف هستند. وقتی در یک عکس از رنگهای مشابه به صورت کنارهم و در یک قاب استفاده میشود، یک حس هماهنگی طبیعی را القا مینمایند.
- رنگهای سه گانه در عکاسی
طرحهای رنگی سه گانه ، در واقع معرفی سه رنگی میباشد که در چرخه رنگها به صورت مساوی در اطراف آن قرارگرفتهاند. به طوری که اگر سه رنگ را با سه خط صاف به هم وصل کنیم بتوانیم یک مثلث متساویالاضلاع ساخته شود. تصاویری که با طرح رنگ سه گانه خلق شوند، تصاویری بسیار واضح و پر کنتراست ایجاد میشود، زیرا در ساختار آن از سه رنگ متضاد استفاده شده است.
برای شروع عکاسی بهتر است از این شیوه یعنی طرح سه رنگی استفاده کنید. اگر عکاس مبتدی هستید ، هر وقت که دوربین به دست گرفتید تا عکاسی کنید ، مدام به دنبال چنین طرحهایی باشید. استفاده از قوانین چرخهی رنگ در عکاسی موجب میشود که شاهد پیشرفتهای زیادی در عکاسی شوید.
2- به دنبال رنگهای سرد و گرم باشید.
یکی دیگر از زوایای درک کردن رنگها در عکاسی به صورت تئوریک، شناخت رنگهای سرد و رنگهای گرم است.
در چرخه ی رنگها نمیتوان به وضوح گفت که شروع و پایان رنگ سرد در چرخه کجاست و یا شروع و پایان رنگ گرم کجاست؟ اما موردی را که میتوان با قطعیت بیان کرد این است که رنگ زرد ، نارنجی و قرمز رنگهای گرم هستند و رنگهای سبز ، آبی و سرخابی نیز رنگهای سرد میباشند.
درچرخهی رنگها هرچه دو رنگ از هم دورتر باشند ، اختلاف میان رنگهای گرمتر و سردتر وضوح بیشتری پیدا میکنند. به عبارت دیگر رنگهای گرم و سرد در چرخهی رنگها درست در مقابل یکدیگر قراردارند که پیشتر دانستیم این خصوصیت رنگهای مکمل است. هر چه از رنگهای مکمل به رنگهای نزدیکتر به هم حرکت میکنیم تشخیص فاز گرمی یک رنگ نسبت به رنگ دیگر سخت و سختتر میشود.
3- بر انگیختن احساسات با استفاده از رنگها
رنگ میتواند تأثیر زیادی بر رفتار و خلق و خوی ما داشته باشد. یک عکاس باهوش با استفاده از این تأثیر گذاری که این رنگها بر روی خلق و خو میگذارند ، میتواند به عکسهایش قدرت و معنای بیشتری را بیافزاید.
یک بیمارستان متروک ترسناک را تجسم کنید، حال اگر همین بیمارستان در زیر یک نور گرم و زرد خورشیدی نمایش داده شود از میزان خوفناکی آن کاسته شده و کمتر ترسناک به نظر میآید. در تصویر زیر به رنگهای زیر دقت کنید، وجود رنگ های آبی و سفید که رنگ های سرد هستند باعث به وجود آمدن حس تنش و ناراحتی میگردد.
در ادامه با برخی از معانی و احساسات مرتبط با هفت رنگ پر استفاده در عکاسی پرداختهایم. این رنگها عبارتند از قرمز، نارنجی، زرد ، سبز ، آبی ، بنفش و سرخابی، استفاده از این معانی و تداعیها به ما کمک میکند بتوانیم در عکسها به وسیلهی رنگ داستان خود را به صورت احساس بصری به مخاطب منتقل کنیم.
قرمز: احساس هیجان ، خشم ، انرژی زیاد و اشتیاق بالا
نارنجی: حرارت ، تمایل و اشتیاق زیاد و شادی
زرد: نشاط و سرزندگی ، دوستی و خلاقیت
سبز: طبیعت ، آرامش ، تعادل و حس رشد و تعالی
آبی: سرما ، آرامش ، غصه و غم درونی، اعتماد
بنفش: تجملات ، معنویت ، رمز و راز معما
سرخابی: عدم انتطباق ، تحول و نوآوری
4- در رنگها غوطه ور شوید و عمیقتر ببینید
این که ما تئوری رنگها را به صورت تئوری یاد بگیریم عالی است ، اما بهترین راه برای یادگیری واقعی رنگ در عکاسی فقط عملی کردن آن تئوری در عکسها و تمرین و تمرین و تمرین است.
Karen Vikke یکی از عکاس مشهور ایرلندی در خصوص اعمال کردن اصول تئوری چرخه رنگها در عکاسی چنین میگوید:
دفعه بعد که با دوربین خود بیرون آمدید، به دنبال رنگ مورد علاقه خود باشید و سعی کنید طبق یکی از روشهایی که در این جا آموختهاید عکسی بگیرید که رنگ مورد علاقهتان داخل آن باشد . در چند سال گذشته، رنگ نارنجی به طور مرتب در عکس های من ظاهر شده است.
من این را به «پرتقال ساختمان» نسبت می دهم که در اطراف من وجود دارد، زیرا شهر من پس از زلزله بازسازی می شود. اگرچه این رنگ مورد علاقه من نیست، اما پرتقال های غنی جزء اصلی در عکاسی من شده اند.
این تکنیک ها را امتحان کنید تا ببینید چه چیزی برای استفاده از رنگ در عکاسی برای شما بهتر عمل می کند. از دوربین دیجیتال خود برای ایجاد ترکیبات پر از رنگ استفاده کنید.
کادر را با دو یا سه رنگ در یک ترکیب انتزاعی پر کنید. از یک لنز ماکرو یا زوم برای نزدیک شدن استفاده کنید و مطمئن شوید که نور در سراسر سطح ثابت است.
برای علاقه بصری از رنگ در مکانی غیرمنتظره عکس بگیرید. یک پیراهن سبز گلدار در دریایی از کت و شلوارهای مشکی بیانیهای را بیان میکند.
از یک رنگ در تنظیمات مختلف مانند طبیعت، معماری ، منظره ، شهری و پرتره عکس بگیرید.
با گرفتن رنگ مورد علاقه خود که با سایه خنثی احاطه شده است، یک نقطه کانونی ایجاد کنید.
به شب بپردازید تا ببینید عکسهای رنگی وقتی بهطور مصنوعی روشن میشوند، چگونه ظاهر میشوند.
5- این شمایید که باید زمان و آب و هوا مهار کنید
در زمانهای خاص و در شرایط خاص، میتوانید سیاه و سفید یا رنگی عکاسی کنید. اما گاهی اوقات، عکاسی رنگی برای ثبت شکوه یک صحنه خاص مورد نیاز است.
یکی از آن زمان ها ساعت طلایی است. آن زمان جادویی از روز است که خورشید در حال طلوع یا غروب است. همانطور که خورشید در آسمان پایین می رود، جهان با نور غنی و طلایی روشن می شود. تن رنگ ها عمیق تر و خشن تر از وسط روز هستند.
پوشش ابری بالا می تواند به عنوان یک سافت باکس عمل کند و نرم و یکنواختی به شما بدهد. این به شما آزادی زیادی برای بازی با تنظیمات دوربین می دهد.
در یک روز آفتابی روشن، رنگ ها زنده و پر جنب و جوش هستند. و توده عظیمی از آسمان آبی برای کار کردن دارید. با نحوه تاثیر آب و هوا بر نور در ساعات مختلف روز آشنا شوید. وقتی با رنگ در عکاسی کار می کنید، می تواند مفید باشد.
6- رنگ ها و سایه ها را آزمایش کنید
رنگ در عکاسی فقط مربوط به رنگ های تند یا تضادهای پر جنب و جوش نیست. همچنین می توانید با شکل ها و تن ها بازی کنید تا عکاسی خود را جذاب کنید.
استفاده از یک طرح رنگ تک رنگ با تمرکز بر تن ها و سایه های مختلف یک رنگ را در نظر بگیرید.
شما می توانید با رنگ های طبیعی سبز و قهوه ای در مناطق جنگلی بازی کنید. یا تصویری از اقیانوس در یک روز ابری رنگ های آبی کمرنگ مختلفی به شما می دهد.
در طبیعت سفید یا سیاه خالص بسیار کمی وجود دارد. گاهی اوقات ممکن است یک تصویر در ابتدا سیاه و سفید به نظر برسد، اما در واقع تصویری با رنگهای بسیار خاموش است.
بسیاری از عکسهای سیاه و سفید با استفاده از تونینگ اسپلیت، رنگ را در مراحل پس از تولید میافزایند. اما این می تواند مشکل ساز باشد. دقت کنید که با تند بودن رنگ ها زیاده روی نکنید.
7- عکاسی رنگی را در ادیت نهایی عکسهایتان تقویت کنید
ابزارهای زیادی برای پس از تولید وجود دارد که بهترین عکسهای رنگی شما را به نمایش میگذارند. اسلایدرهای HSL را در Lightroom یا Adobe Camera Raw تست کنید.
داستان عکس را در بالای ذهن خود نگه دارید. فقط به این دلیل که میتوانید تغییرات گستردهای در رنگ ایجاد کنید به این معنی نیست که باید این کار را انجام دهید.
اگر بخواهم کمی بیشتر به عکس های رنگی خود اضافه کنم، از ابزار dehaze و شفافیت استفاده می کنم. سپس من تک تک رنگ ها را با لغزنده های اشباع، رنگ و لومینسانس تنظیم می کنم. این به من کنترل کامل روی هر رنگ را می دهد.
اگر نور کاملاً مناسب نیست یا بخواهم حالت متفاوتی در عکس ایجاد کنم، ممکن است لغزنده دما و لرزش را تنظیم کنم. و اگر به تنظیماتم توجه نکردهام، ممکن است لازم باشد تراز سفیدی را اصلاح کنم.
با آسمانهای آبی بزرگ، من اغلب درخشندگی را کاهش میدهم تا عمق رنگ بیشتری به آسمان بدهم. اگر برگهای سبز و چمن خیلی روشن باشند، به جای سبز، اشباع رنگ زرد را کاهش میدهم.
8- از هر شیوهی درستی برای نمود بیشتر رنگ ها در عکسها استفاده کنید
با صحنه عالی در رنگ های زیبا گیر کرده اید اما تجهیزات عکاسی خود را ندارید؟ از گوشی هوشمند خود استفاده کنید! این یک راه عالی برای تمرین استفاده از رنگ در عکاسی است. بهترین دوربین دوربینی است که بر روی خود دارید.
فیلتر پلاریزه برای افزایش شادابی در عکس های رنگی عالی است. تابش خیره کننده را کاهش می دهد و نیاز به ویرایش را به حداقل می رساند. اگر علاقه مند به عکاسی منظره هستید، این فیلتر عالی برای سرمایه گذاری است.
هنگام عکاسی با دوربین دیجیتال، همیشه با فرمت RAW عکس بگیرید. حداکثر اطلاعات را برای هر عکس در اختیار شما قرار می دهد و کنترل رنگ بیشتری را در پس از تولید به شما می دهد.
هود لنز برای جلوگیری از نور مستقیمی که باعث شعله ور شدن لنزهای رنگی می شود، عالی است. اما شما همچنین می توانید از فلر لنز به صورت هنرمندانه استفاده کنید، پس اگر ندارید نگران نباشید.
وقت بگذارید و مانیتور خود را به درستی کالیبره کنید. اطمینان از اینکه مانیتور شما یک تصویر را با دقت نمایش می دهد ضروری است. اگر رنگها و روشنایی نادرست ببینید، تمام تجهیزات و تکنیکهای موجود در جهان چندان کاربردی نخواهند داشت.
9- از رنگ برای ترکیب بندی قدرتمند استفاده کنید
رنگ در عکاسی نقش مهمی در ترکیب بندی عکاسی دارد.
می توانید از ترکیب بندی برای برجسته کردن رنگ در عکاسی استفاده کنید. با استفاده از خطوط پیشرو، تکرار الگوها و قانون یک سوم می توانید چشم بیننده را به سمت رنگ ها بکشید.
یا می توانید از رنگ به عنوان ابزار ترکیب بندی استفاده کنید. از ترکیبی با فضای منفی زیاد برای جشن گرفتن رنگ استفاده کنید. با وجود اینکه ما از عبارت فضای منفی استفاده می کنیم، می توانید این قسمت را با رنگ غالب پر کنید.
رنگ می تواند بر قسمت های بزرگ عکس شما تسلط داشته باشد. یا می توانید عکس خود را با تکه های کوچک رنگ اصلی نقطه گذاری کنید. شما می توانید تضاد رنگی قوی داشته باشید و بلوک رنگ را امتحان کنید. یا می توانید از رنگ های مشابه برای تاثیرگذاری بر ترکیب خود استفاده کنید.
نتیجه
رنگ در عکاسی ممکن است در ابتدا کمی نظری و علمی به نظر برسد. اما به محض درک چند اصل، درک رنگ در عکاسی طبیعی خواهد شد.
زمانی که رنگ را در عکس های خود قرار می دهید، سنجیده عمل کنید. به اندازه ترکیب بندی یا کادربندی به رنگ توجه کنید. با طرح های رنگی مختلف برای ایجاد حالات و بررسی تن و سایه آزمایش کنید.
امیدوارم این مقاله الهام بخش شما باشد تا بتوانید در عکاسی به رنگ تسلط پیدا کنید.