فیلمبردار حرفه ای هستید ؟ از دوربین های حرفه ای کانن استفاده کنید !
امروزه بسیاری از افراد ترجیح می دهند تا با دوربین های میرورلس یا DSLR قابلیت های عکاسی و فیلمبرداری را به صورت همزمان در اختیار داشته باشند اما اگر شما یک فیلمبرداری حرفه ای و تخصصی هستید ، کمپانی کانن دوربین ها و ابزار های کاملا مناسب برای کار شما را به وجود آورده است. دوربین های فیلمبرداری حرفه ای کانن که برای استفاده و کاربرد در شرایط تولید فیلم های سینمایی ، مستند سازی ، تولید موزیک ویدیو و یا ساخت برنامه های تلویزیونی طراحی شده اند ،دارای امکانات بسیار گسترده تری نسبت به دوربینهای میرورلس / DSLR با قابلیت عکاسی و فیلمبرداری همزمان می باشند.
در این مقاله برخی از تفاوت ها و ویژگی های موجود در دوربین های فیلمبرداری حرفه ای ساخت کمپانی کانن را مورد اشاره قرار داده ایم .
Cinema EOS - سیستمی که صنعت فیلم را متحول کرد
هنگامی که دوربین کانن EOS 5D Mark II در سال 2008 عرضه شد، با برخورداری از قابلیت فیلمبرداری Full HD، همراه با قابلیت دستیابی به سرعت ISO بالا و توانایی رندر تصاویر با عمق میدان کم و هیجان انگیز که به دلیل سنسور تصویر فول فریم 35 میلی متری موجود در آن به دست می آمد ، تحولی جدید در زمینه تولید دوربین های عکاسی با قابلیت فیلمبرداری پیشرفته نیز به وجود آمد . تمامی این امکانات دوربین کانن 5D mark II را به یک موفقیت بزرگ تبدیل کردند و آن را تا خط مقدم هالیوود به پیش بردند. با این حال، هنوز این محصول هنوز دوربینی بود که عمدتاً برای عکاسی از تصاویر و صحنه های ثابت ساخته شده بود و نمی توانست الزامات سختگیرانه تولید فیلم های حرفه ای را به طور کامل برآورده کند.
برای رفع این نیازها، Canon سیستم دوربین های فیلمبرداری Cinema EOS را توسعه داد که در سال 2012 با معرفی EOS C300 راه اندازی شد. این سری جدید از نقطه قوت برخورداری از یک حسگر تصویر نسبتا بزرگ (در زمانی که بزرگترین سنسور در اکثر دوربین های پخش و دوربین های فیلمبرداری، سنسور 2/3 اینچی بود) استفاده کرد، و آن را برای تولید تصاویر متحرک برای رفع نیازهای کاربران حرفه ای خود تطبیق داد.
در آن زمان، دوربینها و لنزهای سینمایی دیجیتال بسیار گران قیمت بودند و اجاره کردن این محصولات، نه مالکیت آنها، امری عادی به شمار می آمد. سیستم دوربین های فیلمبرداری حرفه ای Cinema EOS صنعت فیلمسازی را متحول کرد و محصولاتی با کارایی بالا با قیمت نسبتاً پایینتر و همچنین با قدرت سازگاری با لنزهای EF را ارائه کرد که بسیار مقرون به صرفهتر از لنزهای سینمایی موجود می بودند. به لطف این پیشرفت ، دوربین های سینمای دیجیتال با سنسورهای بزرگتر از قبل به جریان اصلی صنعت فیلمبرداری حرفه ای تبدیل شدند.
امروزه، سیستم دوربین های فیلمبرداری حرفه ای کانن Cinema EOS که در انواع مدلهای دوربین متناسب با سطوح مختلف تولید میشوند، از مدلهای جمعوجور ساخته شده برای فیلمسازی انفرادی تا مدلهای بسیار پیشرفته که برای رفع نیازهای پیچیدهتر ، تولید و طراحی شدهاند. علاوه بر فیلمسازی و فیلمبرداری، دوربینهای Cinema EOS در حال حاضر بهطور گسترده در سایر اشکال فیلمهای حرکتی مانند محتوای رسانههای اجتماعی و پخش زنده تصاویر در شبکه های اجتماعی نیز استفاده میشوند.
1Super 35mm چیست؟
دوربین فیلمبرداری حرفه ای کانن EOS C70 به سنسور تصویر 4K Super 35mm DGO مجهز شده است. شاید دیده باشید که اغلب از آن برای توصیف اندازه سنسور دوربین های سینمای دیجیتال استفاده می شود، اما واقعاً یک سنسور Super 35mm چیست؟
درست مانند اندازه استاندارد سنسور فول فریم در عکاسی، سوپر 35 میلی متری نیز اندازه تعریف شده برای یک سنسور استاندارد در صنعت سینما است. در واقع، فرمت فول فریم با اقتباس از قرقره های فیلم 35 میلی متری به وجود آمد و برای تولید دوربینهای عکاسی مقرونبهصرفه و با کاربری آسان ، مهندسان به یک دوربین با قابلیت های بیشتر و کاربری آسانتر نیاز داشتند. آنها راه حل خود را با برش فیلم سینمایی 35 میلی متری که قبلاً در حال تولید انبوه بود، و سپس قرار دادن آن به شکل کارتریج فشرده پیدا کردند.
فرمت فول فریم در مقابل سوپر 35 میلی متر: تفاوت های کلیدی
هر دو فرمتهای سوپر 35 میلی متری و فول فریم از فیلمی با عرض 35 میلی متر استفاده می کنند. تفاوت در جهت گیری ضبط است که نشان دهنده نحوه تغذیه فیلم از طریق دوربین است.
سوپر 35 میلی متر
در این فرمت هر تصویر به صورت عمودی از قسمت بالای تصویر قبلی ثبت می شود به طوری که انتهای بلند هر تصویر موازی با لبه 35 میلی متری فیلم است. اندازه این انتهای پس از محاسبه سوراخهای کناری حدود 24 میلیمتر است. هر تصویر دارای نسبت ابعاد 16:9 یا 1.9:1 است، بنابراین تصویر به دست آمده مشابه حسگر APS-C است که در حالت 16:9 ضبط می کند.
35 میلی متر فول فریم
در این فرمت هر تصویر به صورت افقی در کنار تصویر قبلی ثبت می شود، به طوری که لبه کوتاه تصویر ، موازی با عرض 35 میلی متری موجود در فیلم است. اندازه تصویری که به دست می آید همان چیزی است که اکنون به عنوان فرمت فول فریم 35 میلی متری می شناسیم.
پیکسل های حسگر تصویر: این اعداد فقط نیمی از داستان واقعی را بیان می کنند
دوربین فیلمبرداری کانن EOS C70 دارای سنسور تصویر Super 35 میلی متری با 8.85 مگاپیکسل موثر است. در همین حال،دوربین کانن EOS R5 دارای سنسور تصویر فول فریم با 45 مگاپیکسل موثر است. از آنجایی که هر دو دوربین دارای پایه یکسان هستند، تفاوت اندازه سنسور آنها در تصاویر بالا آشکار است.
توجه شماره 1: تصویر برداری 8K
تنها با نگاه کردن به اندازههای تصویر، EOS R5 انتخاب واضحی است اگر به فیلمبرداری با کیفیت 8K نیاز دارید، شما باید سنسوری در اختیار داشته باشید که تصاویری با عرض تقریباً 8000 پیکسل ضبط کند. با این حال، مدتی طول می کشد تا فرمت 8K و فناوری پشتیبانی کننده آن به بلوغ رسیده و به اندازه کافی در دسترس همگان قرار گیرند و به یک جریان اصلی در صنعت فیلمبرداری حرفه ای تبدیل شود. تا آن زمان، حتی اگر با کیفیت 8K فیلمبرداری می کنید، احتمالا هنوز باید با کیفیت4K خروجی بگیرید. سنسور تصویربرداری موجود در دوربین کانن EOS C70 از فیلمبرداری با کیفیت 4K DCI (4096 × 2160 یا 8,847,360 pixel پشتیبانی میکند، که هنوز یک فرمت عادی برای استفاده در بسیاری از شرایط است و استفاده از این فرمت برای مدتی بیشتر ادامه خواهد داشت.
توجه شماره 2: چگونه فایل های ویدیویی 4K با کیفیت بالا به دست می آیند
با استفاده از یک دوربین کانن EOS R5، میتوانید فیلمبرداری 8.2K را برای دستیابی به ویدیوهای 4K با کیفیت بالاتر نمونه برداری کنید. با این حال، باری که این پردازنده روی پردازشگر تصویر به وجود می آورد میتواند باعث گرم شدن بیش از حد و کاهش کیفیت تصویر در مدت زمان طولانیتر شود، به خصوص آن که دوربین کانن EOS R5 برخلاف EOS C70 از سیستم خنککننده مخصوص در درون بدنه خود برخوردار نیست. در همین حال، هنگام ضبط فایلهای ویدیویی 8.85 مگاپیکسلی 4K، دوربین کانن EOS C70 دارای قابلیت بازخوانی کامل هر پیکسل است، و این دقیقا همان جایی است که خروجی هر پیکسل بدون باینینگ پیکسل، به صورت نقطه به نقطه خوانده میشود و حتی بدون نمونهبرداری بیش از حد، تصاویر 4K با کیفیت بالا به دست میآیند.
سنسور DGO چیست؟
دوربین فیلمبرداری حرفه ای کانن EOS C70 دارای فناوری بسیار پیشرفته حسگر Dual Gain Output (DGO) است که برای اولین بار در EOS C300 Mark III معرفی شد. این سنسور دو خوانش مختلف را از هر پیکسل تصویر در زمان واقعی به دست می آورد و هر بازخوانی یک جنبه از تصویر را تقویت می کند، از این رو Dual Gain ": یک بازخوانی دارای حالت اشباع تقویت شده است (به دست آوردن اولویت اشباع)، که حالت اشباع تصویر و جزئیات آن در نواحی دارای هایلایت و بازتاب نور را به صورت کامل حفظ نموده و در عین حال نویز بسیار کمتری را در تمام بخش های تصویر به وجود می آورد . در این فناوری سایه ها و مناطق تاریک تصویر در ترکیب هر دو بازخوانی، یک فیلم HDR با وضوح بسیار بالا به همراه نویز بسیار ناچیز را ایجاد می کنند .
Canon Log چیست و چه تاثیری بر کیفیت بصری تصویر دارد؟
در فیلم، درست مانند عکاسی ثابت، ثبت جزئیات بیشتر در نواحی هایلایت و سایه به محدوده دینامیکی دوربین بستگی دارد.
در عکاسی ، روش مرسوم برای تولید تصاویر با محدوده دینامیکی بالا (HDR) ادغام حداقل سه عکس براکت گذاری شده با تکنیک های نوردهی است. تصاویر براکت گذاری شده به ترتیب برای مناطق برجسته، میانی و سایه ها در نوردهی می شوند و ترکیب آنها دامنه دینامیکی تصویر حاصله را افزایش می دهد.
با این حال، در فیلمبرداری، نمی توان برای هر فریم یک براکت به وجود آورد (اگرچه سنسور DGO به روشی مشابه کار می کند). در این شیوخ هر فریم ضبط شده باید از قبل دارای محدوده دینامیکی گسترده بوده باشد ویکی از راههای انجام این کار، ثبت تصویر با استفاده از Log می باشد.
نحوه عملکرد ثبت Log
حجم نور وارد شده به هر پیکسل تصویر (فتوسایت) سیگنال هایی آنالوگ را تولید می کند که باید به سیگنال های دیجیتال تبدیل شوند. در طول زمان تبدیل این سیگنال ها ، دوربین باید نحوه نقشهبرداری از تونها (روشنایی) را بر اساس شدت نور شناساییشده تعیین کند. این "نقشه" حالت گاما است.
اکثر دوربینهای فیلمبرداری از گامایی به نام Rec.709 استفاده میکنند که نور را روی یک منحنی نسبتاً خطی ترسیم میکند. Rec.709 بهطور گسترده در تلویزیونها و صفحههای نمایش استفاده میشود و حتی اگر فیلم بهصورت ضبط شده و بدون هیچ گونه پردازش در پستولید پخش شود، به کیفیت پخش دلپذیری دست مییابد. با این حال، از آنجایی که Rec.709 دامنه دینامیکی بسیار گسترده ای ندارد، جزئیات تصویر در نواحی هایلایت و سایه را به خوبی بازتولید نمی کند.
از سوی دیگر، فیلم هالید نقره که هم در عکاسی و هم در تولید فیلم مورد استفاده قرار میگرفت، به دلیل ویژگیهای منحصربهفرد حساسیت به نور بسیار شناخته شده است: این نوع خاص از فیلم میتواند طیف گستردهای از تنها (محدوده دینامیکی گسترده) را از هایلایت تا سایهها بازتولید نموده و عرض بیشتری را ارائه دهدو در زمان کار با آن مقدار بیشتری از سایه ها و هایلایت ها به همراه جزئیات آنها قابل باز یابی می باشند . لاگ گاما برای بازتولید دیجیتالی ویژگی های حساسیت به نور شبیه به حالت های موجود در فیلم ، ایجاد شد.
"اما فیلم فوتیج های Canon Log بسیار تخت به نظر می رسد..."
فیلمهای ضبط شده با استفاده از لاگ گاما مانند Canon Log دامنه دینامیکی وسیعی دارند، اما ممکن است متوجه شوید که حالت اشباع نسبتاً کم و کنتراست پایینی در آنها وجود دارند. وجود چنین حالت خنثی در تصویر به آن اجازه می دهد تا اطلاعات تنالیته بیشتری را به خصوص در نواحی سایه ها و هایلایت های شدید به دست آورد . در نتیجه، هنگام انجام فرایند های تدرج رنگ در مراحل پس از تولید، تصویر دارای عرض و ارتفاع بیشتری می باشد – و این فرآیندی است که برای دادن ظاهر و فضای متمایز به کار شما ضروری است.
Canon Log، Canon Log 2 و Canon Log 3: تفاوت در چیست؟
سه گامای مختلف Canon Log در دوربین های فیلمبرداری کانن سری Cinema EOS وجود دارند.به طور خاص دوربین EOS C70 دارای Canon Log 2 و Canon Log 3 است، و این در حالی است که دوربین های کانن EOS R5 و EOS R6 دارای Canon Log و Canon Log 3 هستند. از میان این سه لاگ ، Canon Log 2 به وسیع ترین محدوده دینامیکی در تصویر دست می یابد.
سنسور 4K Super 35mm DGO در دوربین کانن EOS C70 بازه دامنه دینامیکی را حتی بیشتر از حالت عادی افزایش میدهد و تا 16+ استاپ در Canon Log 2 و حداکثر تا 14 استاپ معادل در Canon Log 3 را به دست میآورد. از این نظر، EOS C70 حتی قابلیت های بسیار بیشتری را در زمان های پس از تولید و آزادی عمل بیشتر با بیان بصری خلاقانه تری را ارائه میدهد.
EOS C70 از سایر گاماها مانند HDR PQ و HLG که به استانداردهای رایج در تولید ویدیوی HDR تبدیل شده اند، پشتیبانی می کند. در حالی که برخی از دوربین های EOS DSLR و مدل های دوربین سیستم EOS R از قابلیت ضبط HDR PQ پشتیبانی می کنند،اما در حال حاضر هیچ مدلی وجود ندارد که از HLG پشتیبانی کند. در حالی که Canon Log از گردشهای کاری پس از تولید پشتیبانی میکند که در آن درجهبندی رنگ برای نتیجه خلاقانه مهم است، HLG و HDR PQ از گردشهای کاری پشتیبانی میکنند که در آنها تدرج رنگ برای محصول نهایی ضروری نیست.
لینک مفید : آشنایی با بخش تعمیر دوربین کانن در تعمیرگاه مرکزی دوربین / ایده آل دوربین