سونی Sony a7 IV یا a7R III ؟ کدام یک دوربین بهتری است ؟
دوربین سونی Sony a7 IV جدید ترین دوربین فول فریم میرورلس و میان رده ساخت کمپانی سونی است در حالیکه دوربین سونی a7R III یک دوربین حرفه ای سطح پیشرفته و فول فریم است که از حدود 4 سال پیش در بازار محصولات عکاسی قرار دارد.در نگاه اول این دو دوربین چندان شبیه به هم نیستند و دلیلی برای مقایسه آنها وجود نخواهد داشت .
اما در هر صورت کمپانی سونی ، به سنت قدیمی خود وفادار بوده و همزمان با ارایه محصولات جدید ، مدل های قدیمی تر را نیز همچنان در خط تولید محصولات خود حفظ می کند و از آنجا که دوربین سونی a7 IV یک دوربین کاملا جدید است و مدل a7R III چهارمین مدل سری R در محصولات سونی می باشد ، از لحاظ قیمت عرضه در بازار ، نسبتا شبیه به هم می باشند.
محصولی جدیدتر با نام a7R IIIA (ILCE-7RM3A) که یک به روز رسانی در محصول قبلی کمپانی سونی است به بازار عرضه شده است و در این مدل رزولوشن صفحه نمایش دوربین بهتر شده است و با توجه به این موضوع در می یابیم که کمپانی سونی تمایل دارد تا عرضه مدل های قدیمی تر خود را برای مدت زمان بیشتری حفظ کند.
با توجه به بهبود طراحی و فناوری موجود در دوربین های جدیدتر در اینجا قصد نداریم به مقایسه طراحی و فناوری داخلی این دوربین ها بپردازیم بلکه در عوض نقاط ضعف و قوت هر یک از آنها را مورد اشاره قرار داده و با توجه به آن نتیجه می گیریم که کدامیک از آنها را باید انتخاب نماییم .
رزولوشن و کیفیت تصویر
دوربین سونی a7R III در سال 2017 دارای بالاترین رزولوشن در میان محصولات سونی بود و این در حالی است که دوربین a7 IV را یک محصول میان رده و همه کاره باید به شمار آوریم . با توجه به این موضوع دوربین a7R III با رزولوشن 42 مگاپیکسل در برابر سنسور 33 مگاپیکسلی دوربین a7 IV ، رزولوشن بالاتری را در اختیار شما قرار می دهد . به طور کلی محصولات سری R کمپانی سونی ، رزولوشن بالاتری را در مقایسه با سایر دوربین ها ارایه می دهند.
دوربین سونی a7R III در زمان قرار گیری بر روی سه پایه قادر به ارایه سرعت 4 شات بر ثانیه با جابجایی یک پیکسل در هر شات است . این شاتها را در کامپیوتر می توان با هم ادغام نمود و یک تصویر با اطلاعات رنگی کامل در سطح هر پیکسل به دست آورد.این ترکیب موجب می شود تا تصویر نهایی شما دارای جزئیات بسیار بالایی بوده ، دامنه دینامیکی آن افزایش یافته و جزئیات و عملکرد بسیار بالاتری را در زمان عکاسی به دست آورید. مود عکاسی Pixel Shift Multi Shot در این دوربین ، یک گزینه عالی برای عکاسی از صحنه هاو سوژه های ثابت به شمار می آید.
به جز مسئله مورد اشاره در فوق ؛ هیچ نکته قابل ذکر دیگری وجود ندارد که بیانگر تفاوت در کیفیت تصویر میان این دو مدل بوده باشد . دوربین سونی a7 IV در ایزو بالاتر از 400 وارد گزینه های کنترل نویز خود می شود اما این مسئله تاثیری در کیفیت عکس های شما به وجود نخواهد آورد.
اتوفوکوس
دوربین سونی Sony a7R III قادر به تشخیص چشم و چهره سوژه و تعقیب همزمان آنها می باشد و اگر سوژه از دوربین روی برگرداند به محض تشخیص مجدد آنرا پیدا کرده و در فوکوس قرار می دهد . در سمت مقابل دوربین سونی a7 IV از الگوریتم های اتوفوکوس پیشرفته تری استفاده نموده و قادر به تشخیص و تفکیک سوژه های انسان ، حیوان و پرنده می باشد..
نسل جدید الگوریتم های استفاده شده در سیستم اتوفوکوس دوربین سونی a7 IV موجب تعقیب سوژه بسیار قدرتمند تری در این دوربین شده اند و در زمان کار با این دوربین ؛ احتمال از دست دادن حالت تعقیب سوژه ، به ندرت اتفاق خواهد افتاد . همچنین باید توجه داشته باشیم که دوربین سونی a7 IV در شرایط و محیط های کم نور از قدرت اتوفوکوس بسیار بهتری برخوردار است .
در دوربین سونی a7 IV ، اتوفوکوس زمان فیلمبرداری نیز قدرتمند از مدل های قدیمی تر است و از آنجا که دوربین سونی a7R III از اتوفوکوس شبیه به حالت عکاسی در زمان فیلمبرداری نیز استفاده می کند ، بنابراین قدرت و دقت تعقیب سوژه آن در زمان های فیلمبرداری در سطح پایین تری قرار می گیرد .
منوها و رابط کاربری
یکی از بزرگترین تفاوت های این دو دوربین، چیدمان منوهای مربوطه آنهاست. a7R III از منوی قدیمی سونی با یک سری برگهها که به صورت افقی در بالای منو مرتب شدهاند، استفاده میکند. این بدان معناست که شما باید بین زیر بخش های x منو ورق بزنید تا قسمت مورد نظر خود را پیدا کنید، به این معنی که تقریباً محل زندگی هر گزینه را به خاطر بسپارید.
در مقابل، منوی a7 IV از برگههایی که به صورت عمودی مرتب شدهاند، استفاده میکند که سرفصلهای بخش هفت زیربخش بلافاصله قابل مشاهده است. این باعث می شود که تنظیمات مورد نظر خود را سریعتر پیدا کنید و برای یافتن هر یک از منو ها و تنظیمهای مورد نظر خود ، کمتر به قدرت حافظه خود متکی باشید . منوهای موجود در a7 IV نیز به صورت لمسی قابل کنترل هستند و با ضربه زدن بر روی هر یک از زبانه ها به راحتی وارد زیر بخشها می شوید و این کاری است که در a7R III نمی توانید انجام دهید.
ارگونومی
a7 IV دارای آخرین طراحی ارگونومی سونی است که نشان دهنده پیشرفت قابل توجهی نسبت به a7R III می باشد. گریپ دستی a7 IV کمی عمیقتر است و هنگام استفاده از لنزهای سنگینتر، راحتتر می توانید آنرا در دست خود نگه دارید، همچنین این دوربین دارای یک دکمه AF-On برجستهتر و یک جوی استیک AF بزرگتر و صافتر است که انجام حرکات ظریف با آنرا آسانتر می نماید.
همچنین دوربین سونی a7 IV دارای مقدار قابل توجهی از حالتهای سفارشیسازی اضافی است که به شما امکان میدهد بخش کنترل تنظیمات نوردهی را در شانه سمت راست دوربین سفارشی کنید. a7 IV همچنین به شما این امکان را میدهد که انتخاب کنید کدام تنظیمات از عکس به فیلم منتقل شود و کدام نه، بنابراین نیازی نیست تنظیمات نوردهی حالت عکسبرداری یا حالتهای رنگی خود را در فیلمبرداری خود قرار دهید.
عکس های HDR
این فقط در بخش ویدیو نیست که a7 IV نسبت به a7R III دارای قابلیت 10 بیتی است. دوربین جدیدتر همچنین به شما امکان می دهد عکس های HEIF 10 بیتی بگیرید.
در حالت های متداول عکاسی این گزینه ممکن است چندان جالب توجه به نظر نرسد ، زیرا JPEG های 8 بیتی در اکثر مانیتورها کاملاً خوب به نظر می رسند و فایل های Raw نسبت به HEIF آزادی پس از پردازش بسیار بیشتری ارائه می دهند. نکته مهمی که در آن عبارت پنهان شده است، "در اکثر مانیتورها" است. HEIF 10 بیتی یک جایگزین JPEG نسل بعدی برای ثبت تصاویر برای نمایش در تلویزیون ها و مانیتورهای با برد دینامیکی بالا ارائه می دهد.
بدنه
سونی تمایل دارد از طراحیهای بدنه مشابه در محدوده دوربینهای خود استفاده کند، بنابراین تفاوتهای زیادی در میان مدل های جدیدتر و مدل قدیمیتر 'R' وجود ندارد. a7R III دارای یک پورت همگامسازی فلاش است که a7 IV فاقد آن است، اما این تنها مزیت قابلتوجهی است (و اگر نیاز به راهاندازی استروبهای خارجی با اتصال سیمی دارید، با آداپتور hot-shot به X-sync به راحتی برطرف میشود. ).
در عوض a7 IV یک سوکت HDMI با اندازه کامل دارد که بسیار قوی تر از اتصال micro HDMI در a7R III است.
a7R III دارای یک اسلات کارت SD UHS-II و یک اسلات مبتنی بر رابط کندتر UHS-I است. a7 IV دارای دو اسلات نوع UHS-II است که قسمت بالایی آن دارای یک اسلات نوع A CFexpress است. این بدان معناست که a7 IV میتواند راحتتر از کارتهای SD سریع استفاده کند و در صورت تمایل میتواند از فرمت CFe کمی سریعتر استفاده کند. همچنین در دوربین سونی a7 IV از نسل دوم 3.2USB سریعتر (تا 10 گیگابیت بر ثانیه) به جای نسل 1 (5 گیگابیت بر ثانیه) در a7R III استفاده میشود.
خوشبختانه a7R III به اندازه کافی جدید است که از باتری های بزرگتر NP-FZ100 استفاده می کند و یک کانکتور USB C را ارائه می دهد که می تواند از طریق آن شارژ شود. در نتیجه، تفاوت زیادی در طول عمر باتری بین این دو دوربین وجود ندارد. سونی a7 IV را به عنوان مصرف انرژی کمی بیشتر، چه در حالت عکس، چه در حالت فیلمبرداری و چه با استفاده از منظره یاب یا صفحه نمایش پشتی فهرست می کند، اما تفاوت نسبتاً جزئی است. a7R III با استفاده از LCD عقب و منظره یاب به ترتیب با 640 / 530 عکس در هر شارژ رتبه بندی شده است، در حالی که a7 IV امتیاز 580 / 520 عکس را در هر شارژ دریافت می کند.
صفحه نمایش و منظره یاب
هر دو دوربین از ویزور الکترونیکی OLED با کیفیت 3.69 میلیون نقطه استفاده می کنند که بزرگنمایی 0.78x را ارائه می دهد، و این امر نشان می دهد که در بخش سخت افزار دوربین همپوشانی زیادی وجود دارد. هر دو دوربین حالت وضوح یا سرعت بالا را ارائه میدهند که نمیتوان با هم از آنها استفاده کرد. در هر دو مورد، اگر حالت وضوح بالا را انتخاب کنید، هنگام فوکوس، مقدار وضوح کاهش می یابد.
نسخه جدیدتر a7R III 'a' یک LCD پشتی با وضوح بالاتر نسبت به a7R III اصلی به دست آورد.
شاید به همان اندازه تفاوت مهم این باشد که a7R III دارای صفحه نمایشی است که به بالا و پایین خم می شود، در حالی که a7 IV دارای یک صفحه نمایش کاملاً مفصلی است که در کناره بدنه دوربین قرار دارد و کاملا بازشونده و چرخان می باشد . ما تمایل داریم گزینه دومی را برای فیلمبرداری و عکسبرداری با جهت پرتره ترجیح دهیم، و چون می توان آن را به سمت داخل چرخاند، از صفحه نمایش دوربین به مقدار زیادی محافظت می کند.
فیلمبرداری
اگر پورت HDMI با اندازه کامل و صفحه نمایش کاملاً مفصلی پشتی به اندازه کافی شما را راضی نکرده اند ، بیایید واضح صحبت کنیم که a7 IV دوربین فیلمبرداری بسیار توانمندتری نسبت به a7R III است.
a7R III دارای مشخصات ویدیویی معقولی است، با انتخاب گزینه 4K نسبتاً نرم و پیکسلبندی شده با استفاده از مقداری ضریب کراپ می توان به دست آورد . . گزینههای زیادی از جمله ضبط S-Log3 وجود دارد، اما همه حالتها 8 بیتی هستند، که میزان انعطافپذیری پردازش شما را محدود میکند.
a7 IV از هر نظر بهتر از R III عمل می کند. این دوربین میتواند ویدیوهای 10 بیتی از جمله فیلمهای 4K با جزئیات بسیار بالا و نمونه برداری بیش از حد از تمام عرض سنسور خود فیلمبرداری کند. این فیلم S-Log3 بسیار درجهپذیرتر را ارائه میکند و امکان فیلمبرداری را برای تلویزیونهای HDR با استفاده از استاندارد Hybrid Log Gamma فراهم میکند. a7 IV همچنین پخش مستقیم ویدیو از طریق USB را ارائه می دهد که امکان استفاده از آن را برای پخش زنده یا به عنوان وب کم را فراهم می کند.
a7 IV همچنین حالتی را به دست میآورد که فیلمهای گرفته شده را با لنزهای منتخب سونی برش و ارتقاء میدهد تا «تنفس فوکوس» آنها را لغو کند (تغییر در زاویه دید با تغییر فاصله فوکوس). همچنین یک پوشش نشانگر عمق میدان وجود دارد که به شما امکان میدهد هنگام عکاسی، آنچه را که در فوکوس است و چه چیزی را نیست ارزیابی کنید. اما مهمتر از همه، a7 IV از یک سیستم فوکوس خودکار استفاده میکند که بسیار شبیهتر از سیستم مورد استفاده در حالت عکسبرداری است و استفاده از آن را آسانتر و قابل اعتمادتر از سیستم فوکوس خودکار «Center Lock-On» که توسط a7R III در ویدیو استفاده میشود، میکند.
نتیجه
با توجه به اینکه نتیجه گیری ساده ای برای این مقایسه وجود ندارد، یک نگاه دقیق تر نشان می دهد که a7 IV در مقایسه دوربین نسبتاً جدید و رده بالاتر، بسیار بیشتر از آنچه معمولاً انتظار داریم متمایز است.
از زمانی که a7R III عرضه شد، پیشرفت قابل توجهی در کیفیت تصویر صورت نگرفته است و حسگر 42 مگاپیکسلی آن جزئیات بیشتری را نسبت به تراشه 33 مگاپیکسلی a7 IV ثبت میکند، حتی بدون در نظر گرفتن حالت چند شات با رزولوشن بالا (نسبتا ناشیانه، دست و پا گیر) آن. موتور JPEG آن به اندازه کافی جدید است که پاسخ رنگی جذابی را ارائه می دهد و از نظر محدوده دینامیکی و عملکرد ISO بالا، حداقل با دوربین جدیدتر مطابقت دارد. به عبارت ساده IQ عکسها، a7R III عملکرد قویتری دارد.
با این حال، تکرار و بهبودهای مداوم سونی به این معنی است که a7 IV به سادگی دوربین بهتری برای استفاده است. فوکوس خودکار، به ویژه هنگام عکاسی از افراد، بسیار توانمندتر است، رابط کاربری بسیار بهبود یافته است، دکمه ها کمی زیباتر هستند و از صفحه لمسی آن استفاده بهتری می شود. از نظر ویدیو، a7 IV یک برنده واضح است و اتصال ثابت بلوتوث به این معنی است که این دوربین با گوشیهای هوشمند راحتتر ارتباط برقرار میکند.
اگر در حال عکاسی از مناظر یا عکاسی استودیویی هستید که بیش از حد به فوکوس خودکار وابسته نیست، a7R III یک انتخاب عالی است، به خصوص اگر بتوانید یکی با قیمت پایینتر از a7 IV پیدا کنید. اما اگر از سوژه های متحرک (و به ویژه از افراد) عکس می گیرید، a7 IV از دوربین قدیمی پیشی خواهد گرفت. و از نظر کاربرد و لذت، تجربه بازگشت به عقب و استفاده از a7R III نشان می دهد که a7 IV چقدر پیشرفت کرده است.
تهیه و تنظیم : ایده آل دوربین - نمایندگی تعمیر دوربین و لنز عکاسی در ایران
لینک های مفید :
آشنایی با بخش تعمیر دوربین کانن
آشنایی با بخش تعمیر دوربین نیکون
آشنایی با بخش تعمیر دوربین سونی