نقد و بررسی لنز سیگما Sigma 28-70mm f/2.8 DG DN
لنز سیگما Sigma 28-70mm f/2.8 DG DN یکی از محصولات جدید سیگما است که با فاصله کانونی نسبتا مشابه با لنز های معروف 24-70 mm f2/8 ارایه شده است و به گونه ای طراحی شده است که در انتهای زوم همان فاصله کانونی را به وجود آورده و در عین حال به منظور کوچک تر و ارزانتر شدن این محصول در حالت واید به فاصله کانونی آن افزوده شده است .
همچنین این لنز یکی از جدیدترین محصولات سیگما در رده محصولات “Contemporary” به شمار می آید و همانگونه که می دانیم محصولات سیگما در این رده بندی از ویژگی های بارزی همچون وزن کم و بدنه کوچک برای کاربری های نسبتا عادی برخوردار می باشند . این محصولات در مقایسه با لنز های حرفه ای تر دارای قیمت گذاری ارزانتری بوده و در عین حال کیفیت نسبتا قابل قبولی را در طول زمان های عکاسی به وجود می آورند . محصولات رده Contemporary” معمولا دچار ضعف در ارایه بازترین حالت دیافراگم هستند اما در رابطه با این لنز ، از دست دادن فاصله کانونی در حالت واید ، یکی از نقاط ضعف آن به شمار می آید . در هر صورت باید به این نکته نیز توجه داشته باشیم که کم شدن 4mm از فاصله کانونی در این لنز ، کم شدن حجم و طول بدنه آن در مقایسه با محصولات مشابه را امکان پذیر نموده است .
ارایه پسوند DG DN برای این محصول نیز به معنای آن می باشد که لنز سیگما Sigma 28-70mm f/2.8 DG DN به طور خاص برای استفاده به همراه دوربین های میرورلس مثل انواع محصولات مانت E و مانت L سونی طراحی شده است .
طراحی و شکل ظاهر بدنه
در درون بدنه لنز سیگما Sigma 28-70mm f/2.8 DG DN از 16 المنت اپتیکال در 1 گروه استفاده شده است که از جمله آنها به 3 المنت نیمه کروی ، 2 المنت FLD و 2 المنت SLD می توان اشاره نمود. دیافراگم 9 تیغه ای و حداقل فاصله فوکوس دهی به میزان 19 سانتیمتر در حالت 28 میلیمتر ، از دیگر ویژگی های این محصول سیگما بر شمرده می شوند.
با افزایش طول فاصله کانونی حداقل فاصله فوکوس دهی این محصول به 38 سانتیمتر افزایش می یابد و در هر شرایط این محصول را یک لنز انعطاف پذیر باید دانست که امکان عکاسی از سوژه ها در فواصل نسبتا نزدیک را به خوبی به وجود می آورد .
علاوه بر شکل ظاهری مناسب و فوکوس دهی در فواصل نسبتا نزدیک ، وزن این لنز در حدود 470 گرم است که یک نکته قابل توجه به شمار می آید . همچنین با توجه به ویژگی های قابل دستیابی با این لنز، قیمت نسبتا ارزان آنرا نیز باید در نظر داشته باشیم که برای یک محصول در این دیافراگم و فاصله کانونی ، بسیار جالب توجه به نظر میرسد .
جداسازی و برجسته سازی سوژه
یکی از جذاب ترین ویژگی های این لنز در طول زمان های عکاسی ، توانایی آن برای جدا سازی سوژه از پس زمینه به خصوص در زمان هایی است که سوژه در فاصله نسبتا متناسبی از پس زمینه قرار دارد .نوع طراحی اپتیکال به کار رفته در این محصول به گونه ای است که کنتراست ها و حالت های بوکه را به خوبی از هم متمایز نموده و در عین حال جداسازی سوژه از پس زمینه در حالت های دیافراگم باز را میسر نموده است .
شارپنس و انحنای میدان دید
لنز های رده 24-70mm در استاندارد ترین حالت ممکن مقداری انحنای میدان دید را به خصوص در فاصله کانونی 24mm وجود می آورند. اما این لنز با ارایه فاصله کانونی 28mm در حالت واید، تصویری نسبتا فلت را در واید ترین فاصله کانونی خود به وجود می آورد و اگر چه در قسمت گوشه ها کمی خمیدگی تصویر ممکن است مشاهده شود اما حالت تخت تصویر در قسمت های مرکزی کادر بندی ، کاملا محسوس میباشد .
یکی از ویژگی های جالب توجه در این محصول حالت شارپ تصویر در قسمت های مرکزی آن است و اگر چه به سمت لبه ها مقداری از حالت شارپ تصویر کاسته می شود اما در هر صورت کیفیت قابل قبول عکس ها را از این لنز می توان انتظار داشت .
حمل و نقل
یکی از بزرگترین و بهترین ویژگی های قابل اشاره در رابطه با این لنز ، قابلیت حمل و نقل آسان آن است . این یک لنز کاملا سبک وزن است و برای محصولی که از 16 المنت ساخته شده است این وزن یک نکته شگفت انگیز به شمار می آید . به نظر می رسد که سیگما به یک راهکار طلایی برای کاهش وزن بدون ایجاد یک محصول پلاستیکی ، دست یافته است .
متاسفانه برای کاهش وزن این لنز مجبور به کاهش 4 میلیمتر از فاصله کانونی آن در حالت واید شده اند اما در هر صورت اگر تمایل دارید تا یک لنز نسبتا سریع برای همه محیط ها در اختیار داشته باشید ، سیگما این لنز را برای شما تولید کرده است.
اتوفوکوس
مسئله اتوفوکوس یکی از حوزه های نسبتا پیچیده برای نقد و بررسی است. همانگونه که بیان شد لنز سیگما Sigma 28-70mm f/2.8 DG DN برای هر دو گروه از محصولات مانت L و مانت E سونی ساخته می شود و در بررسی های انجام شده در زمان تست این لنز هیچگونه مشکل عمده در رابطه با سرعت یا دقت اتوفوکوس ، مشاهده نشده است . در زمان های عکاسی در محیط نسبتا کم نور کمی کندی دستیابی به نقطه فوکوس به خصوص بر روی دوربین سونی Sony a7R IV ممکن است مشاهده شود اما این مشکل در سطح چندان قابل توجهی قرار ندارد . در برخی از شرایط برای دستیابی به فوکوس بهتر ، به انجام فوکوس در بی نهایت و سپس بازگشت به سوژه لازم است اما این مشکل حالتی است که تنها در زمان های عکاسی در یک محیط به شدت کم نور ممکن است با آن مواجه شوید .
باید به این نکته توجه داشته باشیم که فناوری تولید لنز سیگما نسبت به سیستم های خطی الکترومغناطیسی لنز های جدید سونی متفاوت است و اگر شما نسبت به عکاسی از سوژه های بسیار متحرک و یا صحنه های ورزشی اقدام میکنید این لنز از عملکرد مشابه با محصولات سونی برخوردار نیست .
فوکوس دهی در فواصل نزدیک از جمله ویژگی های جالب توجه این لنز است اما این ویژگی را در زمره قابلیت های اپتیکال آن نباید به شمار آوریم . در فواصل بسیار نزدیک حالت اعوجاج کروماتیک کاملا مشهود است و در نتیجه اگر چه فوکوس از فواصل نزدیک یک مزیت به شمار می آید اما نباید آنرا یک محصول ویژه ماکروگرافی به شمار آورد.
تعمیر دوربین کانن |
تعمیر دوربین نیکون |
تعمیر دوربین سونی |