نحوه عکاسی از افراد: از تکنیک تا هنر روایت داستان در قاب

نوشتهی Kaupo Kikkas
مقدمه: هنر و اعتماد در عکاسی پرتره
کائوپو کیکاس (Kaupo Kikkas) میگوید: «عکسهای خوب با دوربینهای خوب گرفته میشوند. اما عکسهای بزرگ با قلب و روح شما گرفته میشوند.» هنگامی که از انسانها عکاسی میکنید، باید بگویید که این احتمالاً پویاترین و چالشبرانگیزترین زمینه در عکاسی است. عکاسان هرگز نباید فراموش کنند که poz دادن برای یک عکس، اعتماد است. این یک هنر شکننده و حساس است که باید به آن احترام گذاشت.
اعتماد به نفس: کلید تعامل با سوژه
گاهی اوقات سوژههای من میگویند که اعتماد به نفس من را دوست دارند، زیرا باعث میشود احساس راحتی بیشتری کنند. این اعتماد از آمادگی کامل میآید، حداقل از نظر فنی. اگر بیش از حد روی اعداد دیافراگم (f-numbers) و مدیریت دوربین تمرکز کنید، خیلی راحت دیگر توجه شما از روی سوژه منحرف خواهد شد.

دوربین خود را بشناسید و از آن استفاده کنید
چیز عالی این است که دوربین من برای من فکر میکند، که به من اجازه میدهد توجه خود را روی مهمترین چیز در تصویرم متمرکز کنم – یعنی سوژه. من از تمام دوربینهای سونی آلفا ۷ استفاده کردهام، اما در حال حاضر از دوربین پرچمدار سونی آلفا ۱ استفاده میکنم. سنسور با رزولوشن بالا به من تمام جزئیاتی را میدهد که برای کارهای تجاری و ویراستاری نیاز دارم، با سرعتی که برای ثبت کوچکترین تغییرات در حالت چهره کافی است.

تکنولوژی Eye AF سونی: دقت در هر شرایط نوری
برای من، یکی از مهمترین پیشرفتها در تکنولوژی دوربین سونی، سیستم Eye AF بوده است. من اغلب از موسیقیدانان در شرایط نوری بد عکاسی میکنم. سیستم Eye AF آلفا ۱ به معنای تمرکز روی چشم یک سوژه است، حتی زمانی که شرایط نوری برای عکاس کافی نیست تا آن را با چشمان خود ببیند. پیش از این، این نوع از عکسبرداری با نگرانی در مورد اینکه آیا تصاویر واضح خواهند بود یا خیر، سایهای بر کار میانداخت. دیگر نیازی به نگرانی در این مورد نیست.
یک داستان در یک قاب
باید به قاب تصویر به همان طریقی فکر کنید که یک نقاش به بومنقاشی فکر میکند. یکی از رایجترین اشتباهات مبتدیان این است که فقط روی شخصی که در حال تصویربرداری هستند تمرکز میکنند و بقیه تصویر را فراموش میکنند. این یعنی دو سوم «بومنقاشی» را با چیزی بیاهمیت پر میکنند و نباید اینگونه باشد. در این sentido، من با این فکر که هیچ پسزمینه یا پیشزمینهای وجود ندارد، فقط یک چیز یا شخص وجود دارد، و آن داستان درون قاب است، به یک عکس نگاه میکنم.

انتخاب لنز: ابزار برای روایت داستان
اگر با یک شخص کار میکنم، همیشه سعی میکنم داستان او را پیدا کنم و با فکر کردن به اینکه چگونه این داستان را از طریق لنز خود روایت کنم، آن را برجسته کنم. حتی اگر این یک پرتره سیاه و سفید ساده و مستقیم باشد، هنوز نیاز دارم که خودم را متقاعد کنم که چرا اینجا هستم و چه کاری انجام میدهم.
آنچه بیننده در قاب خواهد دید، به طول کانونی لنز بستگی دارد. من در حال حاضر با لنز ۱۳۵ میلیمتری با لنز فوقالعاده تیز ۱۳۵ میلیمتری f/1.8 G Master عکاسی میکنم. من عاشق این لنز شدم به محض اینکه آن را امتحان کردم. معمولاً از آن برای عکسهای تمام قد و نزدیک استفاده میکنم – بوکه (بکگراند تار) نرمترین را دارد. همچنین از لنزهای ۸۵ میلیمتری و ۲۴-۷۰ میلیمتری G Master استفاده میکنم. این سه لنز حدود ۹۰٪ از عکسهای پرترهای که میگیرم را تشکیل میدهند، با این حال، اگر در محل کار میکنم و میخواهم نور را جابجا کنم، بسته به نوع عکاسی، یک لنز واحد با خود میبرم.

ترکیببندی: قواعد و الهام
ترکیببندی یک چیز بازیگوش است. فقط چند قانون کوچک وجود دارد که باید به خوبی بدانید تا تقریباً ناخودآگاه شوند. پس از آن، آزاد هستید که بداهه پردازی کنید و خود را توسط جرقههای الهام در طول جلسه با خود ببرید. این مانند موسیقی است؛ قبل از اینکه بتوانید بداهه پردازی کنید، باید نتنامه را بدانید.
اگر اصول اولیه را پاک نکنید و شروع به اعمال بداهه کنید، ممکن است ترکیببندیهای عجیبی داشته باشید؛ ایده ممکن است عالی باشد، اما قاب کلی یک هرج و مرج است. این را زیاد میبینم و برای افراد بااستعدادی که ایدههای زیادی دارند و فکر میکنند میتوانند اصول اولیه را نادیده بگیرند، به خصوص خطرناک است.

نورپردازی: تحلیل و هنر
نورپردازی سوژه فقط یک موضوع روشن یا خاموش نیست. نور ویژگیهای متعددی مانند رنگ، شدت، وضوح و جهت دارد. مهمترین چیز این است که نور موجود در صحنه را قبل از تصمیمگیری در مورد کاری که میخواهید با آن انجام دهید، تحلیل و درک کنید.
برای من، فرآیند نورپردازی اغلب با حرکات کوچک شروع میشود تا مستقیماً انجام شود، برای مثال اضافه کردن نورهای بزرگ، پایهها و سافتباکسها. اگر سوژه خود را حتی فقط چند متر حرکت دهید، میتواند نور کاملاً متفاوتی ایجاد کند. تغییر زاویهای که در حال عکاسی هستید نیز میتواند دیدگاه و پسزمینه کاملاً متفاوتی ایجاد کند، که دوباره تعادل کلی در ترکیب و نور را تغییر میدهد.

آزادی در نورپردازی طبیعی با سنسور پیشرفته
من آزادی زیادی برای کار در شرایط نورپردازی طبیعی دارم، زیرا سنسور آلفا ۱ میتواند در تنظیمات حساسیت بالا (مانند ISO 3200) استفاده شود بدون اینکه نگران کاهش کیفیت تصویر باشم. میتوانم آلبوم یا جلد مجله را در ISO 3200 عکاسی کنم، که به من فضای بسیار بیشتری برای خلاقیت میدهد.
پرسشهای متداول (FAQ)
آیا “ایدهآل دوربین” خدمات سرویس و نگهداری برای دوربین و لنز ارائه میدهد؟
بله، “ایدهآل دوربین” به عنوان تنها مرکز خدمات پس از فروش مجاز و معتبر در ایران، خدمات تخصصی سرویس دوربین و لنز را ارائه میدهد. این خدمات شامل عیبیابی دقیق، تمیزکاری عمیق و تنظیمات فنی است تا عملکرد دستگاه شما در سطح ایدهآل باقی بماند و شما بتوانید بهترین نتایج را در عکاسی خود کسب کنید.
آیا دورههای آموزشی برای کار با دوربینها در “ایدهآل دوربین” وجود دارد؟
بله، “ایدهآل دوربین” با افتخار آموزشگاه رایگان منوهای دوربینعکاسی را برای عکاسان ارائه میدهد. این دورهها به شما کمک میکنند تا از تمامی قابلیتهای دوربین خود آگاه شوید و در عکاسی حرفهای پیشرفت کنید.
در صورت بروز مشکل در دوربین یا لنز، فرآیند تعمیرات در “ایدهآل دوربین” چگونه است؟
فرآیند تعمیرات در “ایدهآل دوربین” استاندارد (۴۸-۷۲ ساعت)، فوری (۲۴-۴۸ ساعت) یا در موارد استثنایی (کمیاب بودن قطعات تا یک هفته) انجام میشود. پس از عیبیابی و اعلام هزینه دقیق توسط بخش پذیرش، در صورتی که مشتری از انجام تعمیرات منصرف شود، هیچ هزینهای، حتی هزینه عیبیابی، تحت هیچ عنوانی از وی دریافت نخواهد شد.
“ایدهآل دوربین” در شهرهای دیگر شعبه دارد؟
خیر، “ایدهآل دوربین” تنها در ساختمان مرکزی تهران خدمات ارائه میدهد.
«با این حال، میتوانید دستگاه خود را از طریق پیک رایگان تعمیرات برای سرویس ارسال کنید.»







