منوی تعمیرگاه دوربین

در زمان خرید یک لنز دست دوم چگونه نقص های آن را تشخیص دهیم؟


در زمان خرید یک لنز دست دوم چگونه نقص های آن را تشخیص دهیم؟

اگر از یک لنز درست استفاده نشده باشد یا خراب باشد و یا فرسوده شده باشد در آن نشانه هایی وجود دارد که با دانستن آن ها در موقع خرید می توانید ارزش واقعی آن لنز را تشخیص دهید.

شیشه لنز

شیشه لنز می تواند مشکلات زیادی داشته باشد. قابل تشخیص ترین مشکل آن خط و خراش هایی بر سطح آن می باشد. گاهی اوقات ممکن است که خراش های کوچکی وجود داشته باشد که ممکن است بر اثر عوامل محیطی ایجاد شده باشد و تشخیص آن ها مشکل تر باشد. شما می توانید با قرار دادن لنز در مقابل سطوح با رنگ روشن و ایجاد یک بازتاب روشن و با نگاه کردن از تمام زوایا به آن تمامی خط و خراش های موجود را تشخیص دهید و چیزی از دید شما پنهان نماند.

لکه ها

عدسی های موجود در لنز به طور معمول با چند لایه از مواد محافظ اپتیک و بدون بازتاب پوشیده شده اند. این امر باعث می شود تا میزان بازتاب نور و تاثیر اشعه های نوری بر روی عدسی کاهش پیدا کرده و از وجود سطح بازتابی در لنز جلوگیری می کند. لکه ها در ناحیه این مواد پوششی و در نتیجع خورده شدن این مواد یا از بین رفتن این مواد بر اثر ضربه به شیشه، مشکلات خط تولید و یا پاشیده شدن مواد خورنده به سطح شیشه لنز به وجود می آیند. اگر این لکه کوچک باشد نمی تواند بر عکس تاثیر بگذارد اما اگر از حدی بزرگتر باشد تصاویر شما را دچار مشکل می کند.

قارچ

لنزی که در جای تاریک و مرطوب نگه داری شده و بعد از خیس شدن در جایی بدون استفاده قرار داده شده، می تواند در خود دارای قارچ باشد. وجود نقاط تار و قارچ ها خبر بسیار بدی برای صاحب لنز به همراه دارد. قارچ ها می توانند در خود مواد اسیدی را تولید کند که مواد پوششی سطح عدسی را در خود حل کرده و از بین ببرد، پس حتی اگر شما بتوانید اجزای لنز را از هم جدا کرده و آن را تمیز کنید تاثیری ندارد چرا که قارچ تاثیر خود را در آن گذاشته و این تاثیر دائمی بوده و نمی توان آن را از بین برد و حتما در sharpness تصاویر شما تاثیر خواهد گذاشت.

می توانید این مورد را با نگاه کردن به یک منبع نور تار (از خورشید استفاده نکنید) از طریق mount لنز تشخیص دهید. اپرچرلنز را باز کنید تا مطمئن شوید که تمام زوایای داخلی لنز را می بینید. اگر هر چیزی در لنز مشاهده کردید اصلا خبر خوبی برای شما به حساب نمی آید. مسیر اشعه های نوری در لنز باید کاملا تمیز بوده و چیزی بر سر راه آن نباشد.

گرد و غبار

گاها ممکن است در زمان نگاه کردن از طریق لنز متوجه چند ذره کوچک از گرد و غبار در آن بشوید. به خصوص در لنز های قدیمی تر و بزرگتر این امر رایج بوده و تاثیری در عملکرد لنز نخواهد داشت. در نظر داشته باشید که نقطه کانونی شما در فاصله ای ما بین 30cm تا 2m از لنز شما قرار خواهد داشت. تاثیر این ذرات بر تصاویر شما بسیار کمتر از ناچیز می باشد.

با نگاه کردن به جلوی لنز در زیر نور آفتاب می توانید تمام این ذرات را تشخیص دهید. (از طریق لنز مستقیما به خورشید نگاه نکنید و ترجیحا از نور آفتاب یا یک چراغ LED استفاده کنید.) اگر باور ندارید که چند ذره گرد و غبار تاثیری در تصاویر شما ندارد یک خلال دندان را در جلوی لنز نگه داشته و و از طریق منظره یاب (viewfinder) نگاه کنیئ و متوجه خواهید شد که اصلا نمی توانید خلال دندان را ببینید.

اپرچر

زمانی که شما یک لنز را به یک بدنه متصل می کنید، اپرچر لنز تا بیشترین میزان باز می شود. این امر باعث می شود تا در زمان تصویر برداری منظره یاب شما روشن و نورانی باشد. زمانی که شاتر رها می شود، دوربین به لنز این اجازه را می دهد تا در میزان باز بودن اپرچر مناسب برای شفافیت عکس قرار بگیرد و سپس مجددا اپرچر را تا بیشترین حد باز می کند تا منظره یاب روشن و نورانی باقی بماند و تمام این ها در عرض یک چشم به هم زدن انجام می شود.

زمانی که در تیغه های اپرچر روغن وجود داشته باشد به علت اصطکاک به وجود آمده ناشی از گران روی روغن، از حرکت سریع اپرچر جلوگیری می شود. (معمولا روغن در موارد این چنینی به علت لغزندگی که به وجود می آورد مفید واقع می شود اما در این مورد خاص خشک بودن تیغه های اپرچر مفید تر است.) اگر روغن وجود داشته باشد و مانع از حرکت سریع اپرچر بشود، به واسطه نور بیش از حدی که وارد صفحه شاتر دوربین می شود تمامی تصاویر بیش از حد شفاف خواهند شد.

اگر تیغه های اپرچر شما به شکل تصویر زیر باشد، در این تیغه های روغن وجود دارد:

لنزی که در معرض گرمای بیش از حد قرار گرفته باشد باعث رسیدن روغن به تیغه های اپرچر می شود. در این حالت گریس موجود در دنده فوکوس به واسطه گرما ذوب شده و راه خود را به سمت محدوده اپرچر پیدا کرده و باعث خرابی می شود. تعمیر این خرابی و نقص در لنز می تواند با باز کردن و تمیز کردن و مجددا سر هم کردن لنز انجام پذیرد که ممکن است با قیمتی برابر با دو تا سه برابر قیمت خود لنز انجام پذیرد. هیچ گاه در یک روز تابستانی لنز خود را داخل ماشین رها نکنید. این مسئله رایج ترین علت پیش آمدن چنین موضعی در لنز ها است.

Mount

Mount لنز باید تمیز و سالم باشد و رابط های طلایی رنگ آن نیز باید دست نخورده باشد.

حلقه (ring) های فوکوس و زوم

Ring فوکوس لنز باید به آرامی (بدون حرکت پله ای یا صدای خاصی(، به صورت روان، بدون رکت ضربه ای و به آسانی حرکت کند (نه این که بدون لمس آن حرکت کند). طراحی فوکوس کردن لنزهای AF به گون اهی نیست که حرکت آن ها بسیار روان باشد تا به موتور AF بیش از حد فشار وراد نشود.

بر خلاف آن حلقه زوم باید بسیار روان حرکت کند. لنزهای قدیمی تر و لنزهای که کار زیادی از آن ها کشیده شده است، زوم آن ها بیش از حد روان است و زمانی که سما آن ها را به شمت پایین یا بالا بگیرید زوم به خودی خود به بیرون آمده و زمانی که جهت نگه داشتن لنز را عوض کنید خود به خود به داخل برمی گردد. این حرکت نباید به گون های باشد که انگا سنگی پرتاب شده است و به هیچ جا متصل نیشت و اصطکاکی در آن وجود ندارد. میزان کمی از رها بودن در زوم لنز قابل قبول است و در لنزهای قدیمی تر باید انتظار چنین چیزی را داشته باشیم.

نظرات




 

021-66720048 دفترجمهوری
021-88840065 دفتر هفت تیر
خیابان جمهوری،بعد از تقاطع شیخ هادی ساختمان آلومینیوم،طبقه11 واحد1117 تعمیرگاه مرکزی دوربین
میدان هفت تیر ابتدای خیابان بهارشیراز پلاک 189 طبقه3 واحد 6و7 شرکت ایده آل دوربین
مشاهده کلیه اخبار
نمایندگان فروش
CANON NIKON
=