نکات حرفه ای استفاده از فلاش دوربین ( ۱ )

نکات حرفه ای استفاده از فلاش دوربین ( ۱ )

 

نمایندگی تعمیرات کانن                     نمایندگی تعمیرات نیکون

همه عکاسان به نحوی در برخی از زمان ها از فلاش موجود بر روی دوربین خود استفاده می کنند و در بهترین حالت عکسی که به دست می آورند نمونه ای مشابه به عکس زیر خواهد بود.

نمایندگی تعمیرات کانن - نمایندگی تعمیرات نیکون

 

این مطمئنا یک عکس شارپ با نوردهی مناسب و در فوکوس می باشد اما اگر به دنبال دستیابی به یک عکس با عمق و بعد و نمایش هنرمندانه از یک تصویر هستید ؛

مسلما با این شیوه به آن دست پیدا نخواهید کرد . یکی از ساده ترین شیوه ها برای دور شدن از این حالت به دست آوردن برخی خلاقیت ها در زمان استفاده از فلاش ؛

صرف مقداری هزینه و خریدن یک اسپیدلایت مجزا از دوربین می باشد .

اسپیدلایت ها در واقع واحد های فلاش الکترونیک هستند که به صورت مجزا بر روی کفشک فوقانی بدنه دوربین نصب می شوند

و حتی کوچکترین و ارزان ترین اسپیدلایت ها قادر خواهند بود تا پیشرفت بسیار زیادی در کیفیت عکس ها حتی در شرایط تابش مستقیم به سوژه به وجود بیاورند .

یکی از دلایل این پیشرفت بزرگ ان است که اسپیدلایت ها دارای اندازه ای بزرگتر در مقایسه با فلاش موجود بر روی خود دوربین هستند

و این حالت به اسپیدلایت امکان می دهد تا پراکنش نور را در مقیاس وسیعتر و بزرگتری انجام دهد و تمامی این حالت به شما این امکان را می دهد

تا بدون تغییر سرعت شاتر و یا تغییر در مقدار گشودگی دیافراگم یا ایزو ؛ به بهترین حالت نوردهی دست پیدا کنید .

این شرایط به طور خاص در مواقعی مفید می باشد که شما در حال استفاده از لنز های واید ؛ تله فتو یا لنز های زوم هستید .

اسپیدلایت ها از امکان باریکتر نمودن زاویه سطح پوشش نور را باریکتر نموده و پرتو نور متمرکز تری را برای شات های تله فتو به وجود بیاورد .

همچنین بازتر نمودن زاویه تابش نور برای استفاده به همراه لنز های واید و پوشش نور گسترده تر در یک صحنه باز قابل استفاده می باشد.

یکی دیگر از مزیت های استفاده از اسپیدلایت ها در آن است که این فلاش ها تا حد زیادی مانع از قرمز شدن چشم سوژه در شرایط عکاسی با فلاش می شوند .

قرمزی چشم سوژه در زمانی به وجود می آید که سوزه مستقیما به لنز دوربین نگاه می کند و هر اندازه سوژه به دوربیننزدیکتر باشد حالت قرمزی بیشتر مشاهده می شود .

در زمان استفاده از اسپیدلایت ها به دلیل بلند تر بودن سطح قرارگیری فلاش نسبت به دوربین ؛ قرمزی چشم سوژه ها کمتر اتفاق می افتد .

فلاش پر کننده

تا اینجا نکات مفیدی را مشاهده نموده ایم اما در هر صورت استفاده از تابش مستقیم فلاش بر روی سوژه ها هنوز یک شیوه آماتوری است .

برای کاربرد های حرفه ای تر می توان از اسپیدلایت به عنوان نور پرکننده استفاده نمود .

نوردهی به سایه های تیره با استفاده از اسپیدلایت یکی از کاربرد  های اسپیدلایت می تواند باشد

و این تکنیک زمانی قابل استفاده است که نور بسیار شدید در پس زمینه سوژه قرار داشته و یا سایه های بسیار تیره بر اساس تابش مستقیم نور خورشید به وجود می آید .

در این حالت فلش دوربین نور پرکننده برای پرکردن سایه ها بدون تاثیر بر نور آمبیانس را فراهم می آورد .

چند گزینه دیگر نیز برای پرهیز از مشکلات احتمالی در حالت استفاده از فلاش پرکننده وجود دارند :

1 – تنظیم ایزو برای فلاش پرکننده در نور روز :

در زمان استفاده از فلاش پرکننده ایزو دوربین باید در پایین ترین مقدار قرار داشته باشد .

در شرایط قرار داشتن ایزو در حالت Auto در زمان استفاده از فلاش ایزو به صورت خودکار به 400 افزایش می یابد .

این حالت موجب بالاتر رفتن سرعت شاتر برای سینک نرمال با تابش فلاش خواهد شد .

2 – گزینه High Speed Sync را بر روی اسپیدلایت خود فعال کنید .

دوربین شما به طور نرمال عکاسی به  همراه فلاش را در سرعت شاتر 1.180 یا 1.250 ثانیه انجام می دهد .

اما در هر صورت در شرایط تابش نور آفتاب این سرعت برای جلوگیری از اوور اکسپوز شدن پس زمینه ، بسیار پایین است .

در صورت فعال نمودن گزینه High Speed Sync بر روی اسپیدلایت ؛ دوربین قادر خواهد بود تا از هرگونه سرعت شاتر مورد نیاز استفاده نموده

و همچنان به همکاری با فلاش ادامه دهد . این نکته را نیز به خاطر داشته باشید که High Speed Sync میزان خروجی فلاش را کاهش می دهد

و از این روی شما باید در فاصله نزدیک تری از سوژه قرار بگیرید .

3 – مود نوردهی دوربین :

در هر یک از مود های اتوماتیک دوربین قادر خواهید بود تا با استفاده از اسپیدلایت به حالت فلاش پرکننده دست پیدا کنید .

در اینجا دوربین تلاش خواهد نمود تا به یک حالت توازن میان نور فلاش و نور آمبیانس دست پیدا کند .

و در صورت استفاده از از مود های TV یا AV ؛ در صورت عدم تشخیص نور آمبیانس توسط دوربین ؛ نشانگر عدد سرعت شاتر یا دیافراگم در ویزور دوربین شروع به چشمک زدن می کند .

4 – جبران نوردهی با فلاش :

در صورتی که مقدار نور پرکننده بسیار زیاد باشد ؛ از جبران نوردهی فلاش برای کم کردن شدت آن می توان استفاده نمود .

5 – در صورتی که هیچ تاثیری در اثر استفاده از فلاش پرکننده در تصویر دیده نشود ؛ می بایست دوربین و فلاش را به سوژه نزدیکتر نمود.

در این حالت استفاده از زوم دوربین هیچ تاثیری به جای نخواهد گذارد .

6 – در شرایط نورپردازی مختلط ؛ فلاش پرکننده دچار چالش خواهد شد .

دمای رنگ نور فلاش اسپیدلایت به طور قابل ملاحظه ای سرد تر از نور آمبیانس می باشد .

کمپانی های تولید کننده اسپیدلایت به همراه فلاش های خود ژل ها یا رفلکتور های رنگی را برای تطابق با دمای رنگ نور های مختلف ارایه می دهند .

نمایندگی تعمیرات کانن                     نمایندگی تعمیرات نیکون

 

نظرات