نکاتی در رابطه با کاربرد اسپید لایت ها در عکاسی فضای باز

نکاتی در رابطه با کاربرد اسپید لایت  ها در عکاسی فضای باز

 

نمایندگی تعمیرات کانن - گاهی در بعضی از موقعیت ها که دسترسی به تجهیزات نورپردازی حرفه ای وجود ندارد ،

شما مجبور خواهید شد تا از فلاش روی دوربین ، یا همان   اسپیدلایت  برای انجام عکاسی ، استفاده کنید .

البته اسپید لایت علاوه بر اینکه یک ابزار کار راه انداز در امور عکاسی میباشد ،

اما استفاده از آن چالش هایی را به همراه دارد ، که عکاسان هنرمند به آنها باید توجه کافی داشته باشند .

نمایندگی تعمیرات کانن - نمایندگی تعمیرات نیکون - نمایندگی کانن

 هر اندازه منبع نورپردازی از حجم و اندازه کوچکتری برخوردار باشد ، نور ایجاد شده توسط این منبع ،

شدت بالاتری دارد و‌ در نتیجه سایه ها و کنتراست های تند و تیز تری را ایجاد میکند .

همچنین متمرکز شدن مقدار زیادی از نور در یک ناحیه ، باعث اوور شدن یک بخش و آندر شدن بخشهای دیگر میشود .

که به زبان عامیانه باید‌گفت ، بعضی از بخشها نور زیادی دارند و بخشهایی از سوژه ، نور کافی دریافت نمیکنند

بهترین راهکار برای از بین بردن مشکلی که در بالا به آن اشاره نمودیم ، بونس کردن ،

یا پخش کردن نور در محیط و استفاده کردن از بازتابهای نور بر روی سوژه است .


با این تکنیک ، منبع نور کوچک اسپید لایت شما ، تبدیل به یک منبع نوردهی بزرگتر می شود .


به طور خاص در فضاهای کوچک میتوان سوژه را قدری به دیوار های سفید رنگ نزدیک نمود ،

و  فلاش اسپید لایت را به دیوار و سقف تاباند ، و از پراکنش نوری ایجاد شده بر روی سوژه ، یک نورپردازی بسیار نرم و لطیف و یکسان به دست آورد .


به این تکنیک bounce lighting  گفته میشود

اما اگر در فضایی قرار دارید که امکان بونس کردن نور با استفاده از دیوار و سقف وجود ندارد ،

بنابراین باید دنبال راهکاری باشید تا منبع نور کوچک اسپیدلایت را کمی بزرگتر نمایید

.

نمایندگی تعمیرات کانن - نمایندگی تعمیرات نیکون - نمایندگی کانن
کسانی که کمی به دانش نورپردازی آگاهی دارند به خوبی میدانند که مادیفایرهای نور ،

یکی از وظایفشان تبدیل منبع نور کوچک به یک منبع بزرگتر است .


یکی از این مادیفایر ها ، رفلکتور است . رفلکتور به شما کمک میکند تا حجم منبع نور خود را کمی بزرگتر نمایید .

حتی اگر رفلکتور در دسترس نبود با یک تکه کاغذ سفید نسبتا بزرگ یا مقداری مقوا میتوانید این کار را انجام دهید .

گاهی اوقات نور موجود در فضای مورد استفاده برای عکاسی ،

به اندازه ای هست که از آن میتوان به عنوان نور اصلی برای نوردهی به سوژه استفاده کرد .


در این شرایط اسپیدلایت شما مبتواند نقش نور مکمل یا نور پرکننده را ایفا کند .

در این حالت نیازی به رفلکتور ، مودیفایر یا بونس کردن نور وجود ندارد

و شما میتوانید فلاش را به طور مستقیم بر روی سوژه ، برای پر کردن سایه ها استفاده کنید .

اسپیدلایت ها معمولا به گونه ای تنظیم شده اند که نوری شبیه به نور روز یا نور خورشید داشته باشند .


در زمان های عکاسی در فضاهای بسته ، که نور آمبیانس به وسیله لامپها  تامین می شود ،

استفاده از ژلهای رنگی بر روی اسپیدلایت برای ایجاد نور گرمتر یا نور سرد تر ، یکی از راهکارهایی است که به شما امکان میدهد ،

توازن رنگی بهتر و یکنواخت تری را بر روی سوژه ایجاد نمایید .

امروزه ، تکنولوژی دوربین ها به مرحله ای رسیده است که با استفاده از نورسنج داخل دوربین به راحتی میتوان تنظیمات

فلاش اسپیدلایت را به دست آورد ،

این در واقع همان تکنولوژی ttl است که مخفف کلمه  through the lense  است .


کارایی بسیار جالب تکنولوژی ttl آنجاست در شرایطی که باید با سرعت بیشتری عکاسی کنید ،

با خیال راحت میتوانید دوربین خود را در حالت اتوماتیک قرار دهید

و‌فلاش شما تنظیم شده و اصلا نگران نوردهی قسمت های مختلف سوژه نباشید .

در عکاسی فضای باز ، استفاده از سرعت های پایین شاتر ، به منظور باز نگه داشتن شاتر برای جمع کردن مقدار بیشتری

از نور محیط و استفاده همزمان از فلاش برای فریز کردن سوژه ، یکی از تکنیک های مورد علاقه عکاسان پرتره است .

 

نمایندگی تعمیرات کانن - نمایندگی تعمیرات نیکون - تعمیر دوربین نیکون - تعمیر دوربین نیکون

نظرات