منوی تعمیرگاه دوربین

شرح تکنیک : شبیه سازی عکاسی فضای باز در محیط استودیو


شرح تکنیک : شبیه سازی عکاسی فضای باز در محیط استودیو

در بسیاری از مواقع بیان نموده ایم که برای بهره گیری از بهترین وضعیت نور ، داشتن حداکثر کیفیت در نور ، سایه ، رنگ و‌کنتراست ، مراجعه به طبیعت یک راهکار بسیار عالی و‌ کم هزینه است که وسعت عمل بسیار زیادی به شما می دهد .

اما همواره باید به این نکته توجه داشته باشیم که در زمان  عکاسی در فضای باز ، شرایط به صورت یکسان  و پایدار باقی نمی مانند .

در واقع اگر در بهترین حالت ، همه عوامل و شرایط به صورت ثابت باقی بمانند ، با گذر زمان موقعیت نور و‌ خورشید در آسمان هر لحظه در حال تغییر است و شما قادر به کنترل کردن آن نخواهید بود .

گاهی شما تصمیم میگیرید تا در یک زمان مشخص ، شرایط ، حالتها و افکت های خاصی را به وجود بیاورید ، در واقع از صفر تا صد داستان زاییده قوه خلاقه و ‌هنر ذاتی شما می باشد ، برای اینکار طرح خاصی را در نظر میگیرید و قدم به قدم آنرا اجرا می کنید .

در این حالت شما باید بر همه اوضاع مسلط باشید و‌همه چیز تحت کنترل شما قرار داشته باشد .

محیط استودیو این امکان را فراهم می آورد تا همه چیز ، تحت کنترل شما قرار بگیرد.

اجازه دهید تا اجزای مورد استفاده برای خلق چنین صحنه ای را تک به تک بیان نماییم .

پس زمینه :

برای پس زمینه از یک فون ابر و باد استفاده می کنیم ، فون های ابر و باد ، عمق میدان محو و بسیار مطلوبی را به وجود‌می آورند و برای خلق صحنه ای ما که القا کننده هوای سرد و آسمان ابری است ، در ترکیب با بخار یا دود سفید ، پس زمینه مطلوبی را ایجاد ‌میکند

بخار ، یا دود سفید :

برای القای حس سرما ، به مقداری بخار در پس زمینه نیاز داریم . در این عکس از دستگاه تولید بخار استفاده شده است ، اما شما میتوانید از هر روش خلاقانه  دیگری برای تولید بخار استفاده کنید .

برف :

این روز ها اسپری های تولید برف همه جا یافت می شوند ، اگر چه در  جاهایی که کیفیت دانه های برف نیز برای ما حساسیت بر انگیز است ، ناچار باید از دستگاه تولید برف مصنوعی استفاده نمود .

نورپردازی :

برای نور پردازی این صحنه به پنج شاخه نور نیاز داریم . تنظیماتی که من برای نوردهی به این صحنه ترجیح می دهم عبارتند از

۱ - یک عدد اکتاباکس بزرگ برای نور اصلی و روشن نمودن سوژه

 

۲- دو عدد بیوتی دیش سفید با گرید ۲۵ درجه ، بعنوان بک لایت ، برای نوردهی به پشت سر سوژه ، نورهی به برف و‌بخار

 

۳ - دو‌عدد چتر دیفیوزر سفید برای روشن کردن پس زمینه

تنظیمات نور ما باید به گونه ای باشد که‌کمترین نیاز برای تنظیم نور و‌کنتراست با فتوشاپ به وجود آید ، به همین دلیل تمام افکت های مورد نظر را باید با تنظیم صحیح نور به دست آوریم .

بدین‌منظور از دو شاخه نور برای بک لایت استفاده نمودیم . دو عدد بیوتی دیش همسان با گرید ۲۵ درجه ، به گونه ای قرار میگیرند که قدرت یکی کمی بیشتر از دیگری باشد . نور شاین ایجاد شده از بیوتی دیش دارای شدت بیشتر . برای شبیه سازی تابش خورشید از میان دانه های برف استفاده می شود

دو عدد چتر دیفیوزر سفید برای تابش به پس زمینه در نظر گرفتیم ، این فلاش چتر ها باید با قدرت همسان به گونه ای به پس زمینه بتابند که تمام آنرا به صورت همسان و یکسان روشن نمایند .

و در نهایت نور اصلی ما که یک اکتاباکس بزرگ است برای نوردهی بر روی سوژه استفاده می شود .

ترتیب قرارگیری نور ها ، وضعیت سوژه و‌دوربین را در چارت زیر مشاهده میفرمایید .

برای انجام این پروژه ، لنز پرایم ۸۰ ، با دیاف 8/1 توصیه میشود . این دیافراگم باز ، به خوبی پس زمینه شما را محو‌ می کند  و ‌نورپردازی اعمال شده را به خوبی به ثبت می رساند . همچنین سرعت بالای این لنز ، ثبت و فریز همزمان بخار و ‌دانه های برف را به خوبی امکان پذیر می نماید .

کادر و ترکیب بندی را با نمای کلوز آپ‌انجام دهید . کلوز آپ ، عوامل موجود در صحنه را از دید بیننده پنهان میسازد و شبیه سازی محیط خارجی ، برای بیننده تصویر نهایی ، باور پذیر تر میشود .

برای نوردهی به سمت مخالف صورت سوژه و پر کردن سایه های ناشی از نور اصلی از لایت بونسر ، یا رفلکتور استفاده نمایید .

ترتیب قرار گیری نور ها ، ارتفاع و زاویه تابش هر یک از نور ها را مشاهده میفرمایید .

مترجم : فرهاد مولایی

 

نظرات




=