تکنیک های عکاسی از مدل با استفاده از کنترل حالت های نور :

تکنیک های عکاسی از مدل با استفاده از کنترل حالت های نور :

 

در بررسی حالت های مختلف نور ؛ یافتن , مشاهده ؛ کنترل و آفرینش و در نهایت پردازش نور  اصول پایه و اساسی در هر یک از ژانر های عکاسی به شمار می آیند . در این مطلب با بررسی برخی تصاویر به بررسی نحوه تاثیر گذاری نور در عکاسی از مدل های تبلیغاتی می پردازیم .

در عکس زیر نحوه ایجاد افکت های زیبا با استفاده از یک شرایط نور پردازی تخت را می توان مشاهده نمود .

نمایندگی کانن - تعمیر دوربین کانن - تعمیر دوربین نیکون

برای نورپردازی در این صحنه تنها از یک منبع نور با زاویه تابش بالا استفاده شده است و برای ایجاد افکت رگه های آبی در پس زمینه از یک طلق آبی رنگ بر روی منبع نور در زاویه تابش بالا به پس زمینه استفاده شده است .

مدل در مرکز کادر قرار گرفته و از یک فلاش اسپید لایت کانن 600 EX II-RT برای نوردهی به مدل استفاده شده است . بر روی فلاش نوردهنده به مدل یک گرید ( نوعی مادیفایر برای محدود کردن زاویه تابش نور ) برای متمرکز نمودن نور بر روی مدل و جلوگیری از تابش نور بر روی پس زمینه استفاده شده است . هر دو منبع نور با استفاده از یک رادیو تریگر Canon ST-E3-RT کنترل می شوند .

تریگر های ST-E3 این امکان را برای ما فراهم می آورند که قدرت خروجی هر دو فلاش را که در حالت Ettl تنظیم شده اند را در کنترل داشته باشیم . وجود حالت کنترل دستی بر روی فلاش ها یک گزینه بسیار مطلوب است اما تنظیمات E-TTL استفاده از فلاش  های اسپیدلایت را به معنای واقعی لذت بخش می نماید .

نمایندگی کانن - تعمیر دوربین کانن - تعمیر دوربین نیکون

E-TTL به معنای بررسی نورسنجی از میان لنز ، و یکی از روش های مورد استفاده برای کنترل اتوماتیک فلاش  های اسپیدلایت ساخت کانن می باشد . با استفاده از این فناوری ؛ سنجش نور فلاش با استفاده از لنز انجام می شود .

برای عکاسی در تمامی حالت ها با استفاده از اسپیدلایت ها این مراحل را طی می کنیم . ابتدا یک تصویر با استفاده از نور موجود در محیط را به ثبت می رسانیم . و این کار را حتی قبل از روشن کردن اسپیدلایت ها انجام می دهیم .

برای اینکار دوربین را در حالت نوردهی دستی قرار داده و سرعت ؛ حساسیت و دیافراگم را به گونه ای انتخاب نمایید که یک تصویر کاملا سیاه را به شما بدهد . بنابراین هیچ گونه نوردهی به سوژه و صحنه در این حالت انجام نمی شود .

با این کار و عدم مشاهده هرگونه نور موجود در آمبیانس شما کنترل بسیار کاملی بر نور های تابیده شده از اسپیدلایت ها خواهید داشت .

زمانی که نور اسپیدلایت ها را روشن می کنید و طلق قرمز رنگ را بر روی نور پس زمینه قرار می دهید , تصویری شبیه به عکس زیر خواهید داشت . برای ثبت تصاویری از این دست ؛ اسپیدلایتها را در حالت تنظیمات گروهی قرار می دهیم و اینکار امکان تعریف 5 گروه اسپیدلایت که هر کدام به صورت مستقل کنترل می شوند  را با استفاده از رادیو تریگر ST-E3-RT برای ما فراهم می آورد .

با این روش هر گروه از اسپیدلایت ها را می توان در وضعیتی روشن تر یا کم نور تر از حد نرمال در نوردهی E-TTL قرار داد . این کار به ما امکان می دهد تا یک گروه اسپیدلایت را در حالت پر نور تر و یا کم نور تر نسبت به ساز گروه ها قرار داده و تاثیرات مورد نظر در تصویر را به دست آورد .

نمایندگی کانن - تعمیر دوربین کانن - تعمیر دوربین نیکون

برای نورپردازی در هر دو صحنه فلاشی که طلق رنگی بر روی آن قرار می گیرد را در وضعیت -2 stop پایین تر از قدرت فلاش نوردهنده به سوژه قرار می دهیم زیرا افزایش دادن نور این فلاش موجب ضعیف شدن حالت رنگی نور نهایی خواهد شد و از تاثیر گذاری آن کم می کند .

یکی از مزیت های اسپیدلایت در مقایسه با نور محیط امکان فریز کردن حرکت های سریع سوژه در یک ایزو و دیافراگم پایین است .

نمایندگی کانن - تعمیر دوربین کانن - تعمیر دوربین نیکون

استفاده از سه پایه برای نورپردازی امکانات فوق العاده ای را در دسترس شما قرار می دهد . قرار دادن یک سافت باکس در قسمتی دقیقا بالای سر سوژه یکی از  راه کار های خلاقانه برای نورپردازی در جهت به دست آوردن افکت های خاص می باشد . یک سافت باکس را بر روی  اسپیدلایت 600EX-RT قرار داده و با استفاده از سه پایه به کمک دستیار عکاس آنرا دقیقا بالای سر سوژه قرار می دهیم .

در زمان استفاده از مادیفایر هایی همچون سافت باکس بر روی اسپیدلایت ها باید به این نکته توجه داشته باشیم که هراندازه منبع نور به سوژه نزدیکتر باشد ؛ نور نرم تر خواهد بود و به همین دلیل است که برای به دست آوردن این عکس منبع نور را در فاصله بسیار نزدیک به سوژه قرار می دهیم .

 

 

نظرات