منوی تعمیرگاه دوربین

بررسی مفهوم مسیر نگاه سوژه ؛ در عکاسی پرتره


بررسی مفهوم مسیر نگاه سوژه ؛ در عکاسی پرتره

 

مسیر نگاه سوژه ؛ یکی از عناصر مهم در ترکیب بندی عکس های پرتره به شمار می آید و این مسئله ای است که بسیاری از عکاسان آماتور آنرا نادیده می گیرند اما عکاسان حرفه ای در ژانر پرتره از این مفهوم برای تقویت حالت های ترکیب بندی در عکس های خود بهره می برند . خط دید یا مسیر نگاه ؛ خطی مستقیم است که در امتداد مسیر نگاه سوژه قرار دارد.

به طور غریزی زمانی که انسان به یک عکس نگاه می کند به صورت ناخودآگاه مسیر نگاه کردن سوژه های داخل عکس را دنبال می کند زیرا در پی مشاهده آن چیزی است که سوزه داخل عکس به آن نگاه کرده است . از این روی مسیر نگاه سوژه در درون کادر عکس یکی از المان های بسیار مهم در ترکیب بندی عکاسی به شمار می آید .

نگاه کردن به لنز / نگاه کردن به خارج از لنز

ازاین حالت در ترکیب بندی یک عکس برای تاکید بر قدرت نگاه و حالت نافذ چشم های سوژه استفاده می شود . نگاه کردن سوژه به لنز دوربین ؛ موجب برقراری اولین تماس چشمی او با مخاطب عکس خواهد شد و از این روی مخاطب در اولین نگاه به یک عکس با چشم های سوژه درگیر می شود این حالت به طور خاص در رابطه با سوژه هایی دارای کارکرد می باشد که از چشمهای قوی ؛ نافذ و تاثیرگذار برخوردار می باشند .

اما در حالت برعکس ؛ زمانی که سوژه به جایی در خارج از کادر دوربین نگاه می کند ؛ مخاطب دیگر با سوژه درون عکس ارتباط چشمی پیدا نخواهد کرد و زمان زیادی را برای بررسی حالت های چهره و ویژگی های چهره سوژه اختصاص نخواهد داد . در شرایطی از این دست مخاطب ترجیح می دهد تا مسیر نگاه سوژه را تعقیب نماید .

بنابراین با انتخاب مسیر نگاه کردن سوژه ؛ شما در واقع به مخاطب خود القا می کنید که در درون عکس چه مسیری را مشاهده نماید و و تحت تاثیر چه عواملی قرار بگیرد .

اما اگر نکته ای که سوژه در عکس مشغول مشاهده آن است ؛ در درون کادر تصویر جایی نداشته باشد ؛ مخاطب با نوعی حالت ابهام و یک معمای حل نشده درگیر خواهد شد و سئوالات بیشماری برای او به صورت بدون پاسخ باقی می مانند .

 

فوکوس انتخابی :

فوکوس انتخابی اشاره به موقعیتی است که در آن افراد مختلف در درون کادر تصویر به نقاط مختلفی نگاه می کنند . با تداخل مسیر و خطوط نگاه سوژه های داخل عکس ؛ به طور طبیعی باید یک اولویت برای جلب توجه بیننده تعیین نمود . این حالت یک موقعیت جالب می تواند باشد اما حالت های ابهام درونی عکس به اسانی قابل حل خواهند بود زیرا سوژه ها دارای حالت های چهره ای ساده و صریح می باشند .

نمونه کاربردی این حالت در زمانی است که شما می خواهید بیننده در اولین نگاه به یک نقطه مشخص در عکس برسد و  در صورتی که سوژه های شما به یک مسیر خاص نگاه کنند مخاطب شما نیز بلافاصله به مسیر چشمهای آنها نگاه کرده و سوژه اصلی درون عکس را تشخیص می دهند .

زمانی که سوژه های به یکدیگر نگاه میکنند :

زمانی که سوژه ها به یکدیگر نگاه می کنند در واقع تبادل خط نگاه انجام می دهند . در این حالت ؛ تفاوت ویژگی های چهره بیانگر اختلاف حالت های حسی سوژه ها برای بیننده عکس ها خواهند بود .

زمانی که دو فرد به یکدیگر نگاه می کنند حالت های چهره هر یک از آنها تعیین کننده آن خواهد بود که کدامیک سوژه جذابتری می باشد و از این روی بیننده نیز زمان بیشتری را برای نگاه کردن به چهره او انتخاب می کند . عکاس می تواند نوعی حالت تعادل در عکس به وجود بیاورد تا سوژه ها به یک اندازه مورد توجه مخاطب واقع شود و یا اینکه یک سوژه بیش از سوژه دیگر در کانون توجه قرار داشته باشد . سه ابزار نورپردازی ؛ وضوح تصویر و موقعیت قرارگیری چهره افراد نسبت به خطوط یک سوم ؛ در تعیین اهمیت سوژه ها تاثیر گذار خواهند بود .

پوشاندن چشم ها

پوشاندن چشم ها با هر وسیله ای موجب آن می شود تا مسیر نگاه کردن سوژه از اهمیت کمتری برخوردار گردد . در اینجا مخاطب را با تصورات خود تنها می گذارید تا ابهامات بیشتری را در رابطه با حالت چشم ها ؛ مسیر نگاه سوژه و حالت های احساسی صورت او در ذهن خود مطرح نماید .

 

 

نظرات




 

021-66720048 دفترجمهوری
021-88840065 دفتر هفت تیر
خیابان جمهوری،بعد از تقاطع شیخ هادی ساختمان آلومینیوم،طبقه11 واحد1117 تعمیرگاه مرکزی دوربین
میدان هفت تیر ابتدای خیابان بهارشیراز پلاک 189 طبقه3 واحد 6و7 شرکت ایده آل دوربین
مشاهده کلیه اخبار
نمایندگان فروش
CANON NIKON
=