بالاترین مگاپیکسل در دوربین های عکاسی ، چقدر است ؟

بالاترین مگاپیکسل در دوربین های عکاسی ، چقدر است ؟

 

یادم می آید زمانی که عکاسی را شروع می کردم چگونه به نیکون D3X با تعجب نگاه می کردم. من هرگز نمی توانستم باور کنم که این دوربین چقدر با کیفیت است ، اما 24 مگاپیکسل! می توانید تصور کنید؟ البته در آن زمان برخی از دوربین های مدیوم فرمت مگاپیکسل بیشتری  داشتند، اما دستیابی به آن دوربین ها برای همه عکاسان مقدور نبود .

اکنون یک دوربین 24 مگاپیکسلی به جای آنکه یک دوربین بسیار گران قیمت باشد ،  دوربینی در سطح پایه است.  امروزه دوربین های 45، 60 و حتی 100 مگاپیکسلی با قیمت های پایین تر از همیشه در دسترس هستند و این روندی است که به طور مرتب ادامه دارد.

با این حال، برای 99٪ از عکاسان، امروزه مگاپیکسل ها به اندازه کافی در دسترس هستند و شاید برای بسیاری از کار ها نیازی به دستیابی به مگاپیکسل بالاتر وجود نداشته باشد.  یک دوربین 50 مگاپیکسلی قادر به چاپ عکسهایی با ابعاد  32 × 48 اینچی (با عرض 1.2 متر) بدون افت کیفیت  ظاهری برای یک بیننده معمولی است. حتی یک سنسور 24 مگاپیکسلی می‌تواند عکسهایی را در ابعاد 12×18 یا 16×24 اینچی را با دقت بالا  و بسته به میزان سخت‌گیری شما، چاپ کند.

اما عکاسان همیشه علاقه دارند که بدانند بالاترین مگاپیکسل در دوربین های عکاسی چقدر است و این دوربین ها چه کارهایی می توانند انجام دهند . اگر چه دوربین های عکاسی امروزی بسیاری از نیاز های ما را تحت پوشش خود قرار می دهند اما کارخانه های تولید کننده دوربین عکاسی ، همواره در حال تولید دوربین هایی با مگاپیکسل بالاتر هستند.

شش دوربین (و دسته‌های دوربین) که در ادامه این مطلب به آنها می پردازیم دوربین هایی هستند که از رزولوشن 100 مگاپیکسل شروع می‌شوند و از آنجا به بالا می‌روند. بنابراین، اگر می‌خواهید بدانید برای چاپ‌هایی به اندازه دیوار اتاق خود چه چیزی بخرید - یا به احتمال زیاد، کنجکاوی خود را ارضا کنید - لیست زیر همان چیزی است که می‌خواهید. دوربین های زیر امروزه بیش از هر چیز دیگری مگاپیکسل دارند.

تعمیر دوربین کانن - تعمیر دوربین نیکون - تعمیر دوربین سونی

GFX 100 + GF23mmF4 R LM WR @ 23mm, ISO 200, 1/10, f/11.0

6. فوجی GFX 100S

با شمارش معکوس از شماره 6، اولین دوربینی که در این لیست قرار گرفت، فوجی GFX 100S با بدنه ای مدیوم فرمت ​​است. این دوربین تصویری با وضوح موثر 102 مگاپیکسل دارد و قیمت 6000 دلار  - برای چنین هیولایی- به طرز شگفت انگیزی یک قیمت پایین است.

از بین تمام دوربین‌های این لیست، GFX 100S با وجود اینکه در رتبه ششم قرار دارد، اما در هر صورت دوربینی است که اگر به تصاویری با وضوح بسیار بالا نیاز  داشته باشید، بیشتر آن را توصیه می‌کنیم. GFX 100S دوربینی است که بسیاری از عکاسان به شدت به آن فکر می کنند . این دوربین بسیار ارزان‌تر و در دسترس‌تر از دوربین‌های فرمت متوسط ​​Hasselblad یا Phase One است. و رزولوشن 102 مگاپیکسلی آن مانند برخی از دوربین‌های زیر هیچ نکته یا ترفندی ندارد. این تعداد پیکسل های اصلی و واقعی این دوربین است که می توانید به آن دسترسی داشته باشید.

فوجی GFX 100S یک پسر عمو در کمپانی  فوجی با نام  GFX 100 دارد که دوربینی بزرگتر و گرانتر است که من معمولاً آن را نسبت به نسخه S توصیه نمی کنم. با این حال، هر دو این دوربین ها سنسور یکسان دارند. به همین ترتیب، در این رتبه ششم توسط چند دوربین 100 مگاپیکسلی دیگر با فرمت متوسط ​​(البته دوربین‌های بسیار گران‌تر) مانند Hasselblad H6D-100c به چشم می خورند.

بزرگترین نقطه ضعف GFX 100S در مقایسه با سایر دوربین های 100 مگاپیکسلی فرمت متوسط موجود در بازار این است که اندازه سنسور آن کمی کوچکتر است. دوربین فوجی از نظر فنی "فرمت متوسط کراپ دار " است نه "فرمت متوسط فول فریم" مانند هاسلبلاد یا Phase One.

 

5. تعداد قابل توجهی از دوربین های تلفن همراه

من هم مثل شما از این موضوع متعجبم، اما حدود دوازده گوشی در بازار امروز وجود دارند که دارای سنسوری با دقت 108 مگاپیکسل هستند. چندین سنسور تلفن 108 مگاپیکسلی با اندازه های کمی متفاوت وجود دارد و توسط سازندگان مختلف ساخته شده است.

برخی از این گوشی های مورد بحث عبارتند از Samsung Galaxy S21 Ultra 5G، Xiaomi Mi 11 و Motorola Edge+ که همگی به مرز ۱۰۸ مگاپیکسل رسیده اند. هیچ تلفنی به چیزی نزدیک به این تعداد پیکسل نیاز ندارد (حتی اگر پیکسل binning را روشن کنید)، بنابراین من فکر می کنم این یک ترفند بازاریابی برای افرادی است که مگاپیکسل را با کیفیت تصویر یکی می دانند.

GFX 100 + GF23mmF4 R LM WR @ 23mm, ISO 200, 1/10, f/11.0

188 megapixels from the Panasonic S1R in sensor-shift mode

4. دوربین های فول فریم با قابلیت سنسور شیفت

بسیاری از دوربین های عکاسی از فناوری موسوم به سنسور شیفت برای افزایش وضوح تصویر خود استفاده می کنند. با فعال بودن این ویژگی، دوربین در حالی که هر بار حسگر خود را در یک سطح میکروسکوپی حرکت می دهد، یک سری عکس می گیرد. سپس این تصاویر را با هم ترکیب نموده و در نهایت یک تصویر با  چهار برابر وضوح واقعی حسگر ارایه می دهد.

با این فرآیند، دوربینی مانند Panasonic S1 از 24 مگاپیکسل به 96 می رسد. Panasonic S1R از 47 به 188 مگاپیکسل می رسد. Sony A1  با رزولوشن 50 مگاپیکسل را به یک دوربین  200  مگاپیکسلی تبدیل می کند. و در بالای لیست این دوربین ها دوربین محبوب ما یعنی  Sony A7R IV قرار دارد که دارای سنسور 60 مگاپیکسلی است و می تواند عکس هایی با رزولوشن 240 مگاپیکسلی بگیرد.

نکته ای که در مورد این فناوری وجود دارد این است که باید با استفاده از سه پایه عکس بگیرید و صحنه ای را با حداقل حرکت ثبت کنید، مانند صحنه های معماری یا مناظر. هر تصویر تغییر یافته توسط حسگر حداقل چندین ثانیه طول می کشد تا به دست بیاید (بدون توجه به سرعت شاتر شما)، بنابراین  استفاده از فناوری سنسور شیفت برای هر عکسی قابل استفاده نیست. این که آیا این دوربین ها در رتبه چهارم این لیست قرار دارند یا پشت سر GFX 100S به شما بستگی دارد. آنها به طور طبیعی سنسورهای مگاپیکسلی بالاتر ندارند، اما می توانند عکس های مگاپیکسلی بالاتر بگیرند.

تعمیر دوربین کانن - تعمیر دوربین نیکون - تعمیر دوربین سونی

216-megapixel scan from ultra-large format film

تعمیر دوربین کانن - تعمیر دوربین نیکون - تعمیر دوربین سونی

3. وضوح بالاتر و فرمت متوسط ​​با تغییر سنسور

برای شماره 3 در لیست، به دوربین های مدیوم فرمت ​​بر می گردیم. اگرچه اکثر دوربین‌های  مدیوم فرمت ​​100 مگاپیکسل هستند (مانند سری فوجی GFX)، اما یک دوربین 150 مگاپیکسلی به نام Phase One IQ4 150MP وجود دارد که بالاترین دوربین با وضوح تصویر اصلی در این لیست تاکنون است.

در همین حال، اگر نگران این هستید که دوربین‌های فول فریم با تغییر سنسور هنوز هم به بازار عرضه می‌شوند، حداقل سه دوربین با فرمت متوسط ​​100 مگاپیکسلی وجود دارند که همین ویژگی را دارند. اینها همان فوجی GFX 100 و GFX 100S قبلی و همچنین Hasselblad H6D-400C هستند. این دوربین ها می توانند تا 400 مگاپیکسل را همزمان با همان نکات قبلی ثبت کنند.

بنابراین، چه تغییر حسگر را در این رتبه‌بندی‌ها تقلب در نظر بگیرید یا نه، دوربین های مدیوم فرمت ​​همچنان برتر هستند- چه با 150 مگاپیکسل فاز وان IQ4، چه با تغییر 400 مگاپیکسل دوربین‌های فرمت متوسط ​​که دارای آن هستند اما این دوربین‌ها هنوز هم بالاترین وضوح دوربین‌های موجود امروزی نیستند.

 

2. فیلم 8×10 و با فرمت فوق العاده بزرگ (و/یا اسکنر)

بسیاری از عکاسان قدیمی هنوز هم  یک رابطه عاشقانه با دوربین های فیلمی دارند. این دوربین ها  برای عکاسی منظره مناسب هستند و هیچگاه نمی توان از کیفیت تصاویر آنها گله ای داشت. از جمله این نتایج، وضوح است.

من آزمایش‌هایی را با ارقام مختلف دیده‌ام - هم بالاتر و هم پایین‌تر - اما به نظر من، دوربین های فیلمی با فرمت بزرگ 4×5 وقتی با یک اسکنر خوب دیجیتالی می‌شوند، به‌ویژه یک اسکنر درام، جزئیاتی در حدود 75 مگاپیکسل دارد. بنابراین رزولوشن یک فیلم 8×10 در حدود 300 مگاپیکسل است.

از نظر فنی نیز هیچ محدودیتی برای اندازه فیلم وجود ندارد. حتی اگر ملاحظاتی مانند پایداری دوربین شروع به ایجاد مشکلات جدی برای فراتر از 8×10 کند، می‌توانید با فیلم در شرایط مناسب، به‌ویژه کارهای استودیویی، وضوح تصویر بسیار بالایی داشته باشید. اگر نیاز دارید که پرینت‌های واقعاً حجیم داشته باشید و به فرآیند پیچیده‌تر عکسبرداری اهمیتی نمی‌دهید، ارزش بررسی کردن را دارند.

مسلماً در این مورد، "بالاترین دوربین مگاپیکسلی" مورد بحث، خود دوربین فیلم نیست (که مشخصاً پیکسل ندارد) بلکه اسکنر مورد استفاده برای دیجیتالی کردن آنها مهم است. اما این یک جدل کوچک است. نتیجه این است که یک کلیک شاتر شما با یک دوربین 8×10 می‌تواند بالاترین رزولوشن ممکن در دوربین های مدیوم فرمت را به دست بیاورد . اگر با 8×10 قانع نشدید، به فیلم با فرمت فوق‌العاده 11×14 یا 12×20 بپرید و متوجه می‌شوید که با محدودیت‌هایی با  اندازه فایل در قالب TIFF برخورد می‌کنید.

تعمیر دوربین کانن - تعمیر دوربین نیکون - تعمیر دوربین سونی

1. دوربین های فضا نوردی و موارد مشابه

فضا از زمان غارنشینان، الهام بخش بشریت بوده است، و اکنون به ما الهام می‌دهد تا غیرعادی‌ترین و افراطی‌ترین ماشین‌ها را در هر نقطه از تاریخ بسازیم. بنابراین، هیچ کس نباید تعجب کند که رتبه اول در این لیست توسط دوربینی که ستاره ها را بررسی می کند، گرفته شده است.

به طور خاص، تا جایی که  میدانیم ، بالاترین وضوحی که امروز روی هر دوربینی یافت می‌شود، در رصدخانه Vera Rubin در شیلی است.دوربین موسوم به Legacy Survey of Space and Time به لطف مجموعه ای از 189 سنسور CCD 16 مگاپیکسلی، تصاویری با کیفیت 3200 مگاپیکسل می گیرد. هر سه روز، این آرایه از CCD ها نیمی از آسمان شب در نیمکره جنوبی را با این وضوح فوق العاده بالا عکاسی می کنند. هدف این رصدخانه ایجاد پایگاه داده ای است که نحوه تغییر آسمان شب را در طول زمان نشان دهد. و می‌توان گفت که این دوربین ها واقعاً 189 دوربینهایی  با رزولوشن پایین هستند، اما همانطور که می بینیم ، همه آنها یک تصویر منسجم واحد را در پایان روز (به معنای واقعی کلمه) تشکیل می‌دهند، و به همین دلیل این نوع تصویر برداری را بالاترین رزولوشن و مگاپیکسل قابل دستیابی در دوربین های عکاسی امروزی باید به شمار آورد .

به طور خلاصه، فضا - و افرادی که فضا را مطالعه می کنند - وحشی هستند. در واقع، کل این مقاله نمی توانست چیزی جز ابزارهای علمی مانند این باشد. اما من همه آنها را در این بخش با هم جمع می کنم تا توهم تنوع را در بقیه لیست حفظ کنم.خوب است بدانید که مهم نیست که چقدر دنبال کننده مگاپیکسلهای بالاتر هستید، اما شما هرگز با شدت ستاره شناسان برابری نمی کنید.

نتیجه

مگر اینکه تمایل داشته باشید تا عکس‌های خیلی خاصی بگیرید که باید در اندازه‌های بزرگ چاپ شوند، هیچ چیز در این مقاله عکس‌ها یا چاپ‌های شما را بهتر نمی‌کند. باید اعتراف کنیم که  فناوری دوربین برای ما جالب است، و این به عنوان یک  چشم انداز از جایی که دوربین‌ها امروز ایستاده‌اند و شاید به کجا می‌روند  برای ما سرگرم‌کننده است. اگر چه ما در حال حاضر دوربین‌های 100 مگاپیکسلی مدیوم فرمت با قیمت 6000 دلار داریم – و گوشی‌هایی از همه چیز با وضوح بیشتر از آن در دسترس ما قرار دارند  – اما چنین تصور نمی شود که جمگ مگاپیکسل ها به این زودی متوقف شود.

حداقل اخترشناسان با ایجاد رکوردهای بلندمدت برای یک هدف علمی از این پیکسل ها به خوبی استفاده می کنند.

 

لینکهای مفید :

آشنایی با بخش تعمیر دوربین کانن

آشنایی با بخش تعمیر دوربین نیکون

آشنایی با بخش تعمیر دوربین سونی

 

نظرات