منوی تعمیرگاه دوربین

نکاتی برای ترکیب بندی بهتر تصاویر با استفاده از امکانات داخلی دوربین


نکاتی برای ترکیب بندی بهتر تصاویر با استفاده از امکانات داخلی دوربین

خلق تصاویر و عکس هایی که به طور واقعی نظر بیننده و مخاطب را به خود جلب می کند ِ به طور اتفاقی و تصادفی امکان پذیر نخواهد بود و همواره این سئوال مطرح می باشد که از چه تکنیک ها و از چه امکاناتی می توان برای جذاب تر نمودن عکس ها و سوژه های داخل عکس استفاده نمود . ترکیب بندی و کادر بندی در عکاسی یکی از اولین تکنیک هایی می باشد که رعایت اصول آن می تواند به جلب نظر مخاطبان کمک بسیار زیادی بنماید .

نگاه کردن از داخل ویزور دوربین و استفاده از عناصر آن برای ترکیب بندی یک عکس یکی از راهکار ها برای جلب نظر مخاطبان خواهد بود و تکنیک ها و قوانینی همچون قانون یک سوم ؛ فضای منفی در عکس ؛ خطوط هدایتگر و توازن و استفاده صحیح از رنگ ها ؛ از جمله اصولی هستند که با استفاده از امکانات داخلی دوربین به شما کمک می کنند تا تصاویری جذاب و حیرت انگیز به دست آورید .

به تصویر زیر نگاه کنید – چه چیزی می بینید ؟

 

این یک ترفند نیست ؛ شما باید یک نقطه سیاه را در عکس ببینید . به عکس زیر نگاه کنید . در این تصویر چه چیزی می بینید ؟

در تصویر فوق باید دو دایره را ببینید که که نسبت به محیط اطراف خود کمی تیره تر هستند . در نگاه به تصویر فوق , بیشتر مردم چنین بیان می کنند که دایره سمت راست کمی تیره تر است و بهتر به چشم می خورد . اما در واقع هر دو دایره دارای یک حالت رنگ مشابه می باشند ولی نرم تر بودن لبه های دایره سمت چپ موجب جلب توجه کمتر نسبت به آن می شود .

در بسیاری از موارد زمانی که به یک تصویر نگاه می کنیم چشم ما به یکی از دو ناحیه در عکس کشیده می شود . این دو ناحیه عبارتند از 1 – ناحیه ای که دارای بیشترین کنتراست می باشد و 2- ناحیه ای که دارای شارپترین حالت فوکوس می باشد . درتصویر اول ؛ شما هیچ چیز به جز یک نقطه سیاه برای نگاه کردن در اختیار ندارید اما در تصویر دوم موقعیت کمی متفاوت می باشد و نقطه ای که دارای فوکوس شارپتری می باشد ؛ بیشتر جلب توجه می نماید . این نکته ثابت می کند که نواحی دارای کنتراست در عکس ؛ بیشترین توجهات را به خود جلب می کنند .

ترکیب بندی در عکاسی دارای متغیر های بسیار زیادی است و مفاهیم ذکر شده تا اینجا یکی از اولین متغیر هایی هستند که باید مورد توجه قرار بگیرند .

قانون یک سوم ؛ یکی از اولین قوانینی است که در کلاس  های عکاسی مورد اشاره قرار می گیرد و البته دلایل زیادی برای بیان اهمیت این قانون وجود دارند . در این قانون بیان می شود که با دو خط عمودی و دو خط افقی کادر تصویر را به 9 قسمت مساوی تقسیم نمایید . در این قانون سوژه و بخش هایی از سوژه که روی خطوط یک سوم تصویر و بر روی محل برخورد و تلاقی خطوط قرار می گیرد ، در اولین نگاه به چشم مخاطب خواهد خورد و اهمیت آن مورد تاکید قرار می گیرد .  و همچنین در این قانون بیان می شود که قرار دادن سوژه در مرکز کادر تصویر همیشه بهترین ایده برای انجام کادر بندی نمی باشد . تمامی دوربین های کانن در حالت نمای زنده ( Live View ) دارای خطوط تقسیم بندی کادر تصویر هستند .

دومین قانون ؛ استفاده از فضای منفی در عکس می باشد و این فضایی است که در اطراف سوژه اصلی قرار گرفته و و به ایجاد حس توازن و تعادل و کشش در عکس کمک می کند . نمونه هایی از استفاده از فضای منفی در عکاسی را در تصاویر زیر مشاهده می نمایید .

به طور معمول در عکاسی پرتره ؛ فضای منفی را در مسیر زاویه دید سوژه قرار می دهند و این فضای نسبتا بزرگی است که سوژه رو به آن قرار گرفته است و نوعی حس کشش و خواستن و تمایلات را در بیننده به وجود می آورد .

خطوط هدایتگر در یک عکس خطوطی هستند که چشم مخاطب شما را به سمت مکانی که باید مورد توجه قرار بگیرد ؛ جلب می کنند . این خطوط می توانند حتی به وجود آورنده حس حرکت در عکس باشند . خطوط و زوایا در عکس می توانند چشم بیننده را به سمت سوژه جلب کنند .

اما در بسیاری از موقعیت ها ؛ این رنگ ها هستند که می توانند نظر مخاطبان را به سمت سوژه موجود در عکس جلب نمایند . رنگ ها و کنتراست های رنگی ئر محل تجمع خود در اطراف سوژه می توانند موجب جلب نظر بیننده به سوژه اصلی موجود در عکس شده و برای مدت طولانی موجب به خاطر آوردن صحنه و سوژه های موجود در عکس برای مخاطبان شوند .

نظرات




 

021-66720048 دفترجمهوری
021-88840065 دفتر هفت تیر
خیابان جمهوری،بعد از تقاطع شیخ هادی ساختمان آلومینیوم،طبقه11 واحد1117 تعمیرگاه مرکزی دوربین
میدان هفت تیر ابتدای خیابان بهارشیراز پلاک 189 طبقه3 واحد 6و7 شرکت ایده آل دوربین
مشاهده کلیه اخبار
نمایندگان فروش
CANON NIKON
=