Nikon D7200

Nikon D7200

معرفی اولیه دوربین NIKON D7200

اگر بخواهیم دوربین عکاسی D7200 را در یک جمله با مدل قبلی آن مقایسه کنیم میتوان گفت که از دوربین D7100 بسیار اجتماعی تر و حساس تر است.  دوربینهایی که از خانواده D7000 هستند عموماً محبوبیت زیادی دارند ، در رتبه بندی سطح علاقمندی دوربینهای نیکون، جایگاه دوربین D7000 را میتوان در بالاترین رتبه دوربینهای FX فول فریم قرارداد.

شرکت نیکون در آخرین محصول خود، یعنی دوربین D7200 نسبت به مدلهای قبلی خود ویژگیهای جدیدی را افزوده است. این شرکت ضمن بالابردن سطح استاندارهای عملکرد در دوربینهای مطلوب DSLR، توانسته است در عکسبرداری مطلوب در شرایط نوری بد که قدرت و کیفیت نور پایین باشد نیز  پیشرفتهایی کسب کند. همچنین در این دوربین، برای دسترسی ساده تر و هوشمندانه تر به عکسها،  در دنیای اپلیکیشن های تلفنهای همراه ، شرکت نیکون اقدام به افزایش قابلیت استفاده از WiFi و NFC در مدل جدید خود نماید.

NIKON D7200

ارتقاء

بجز موارد بیان شده،D7200 پیشرفتهای دیگری نیز  نسبت به مدلهای  قبلی خود داشته است، ظاهراً تمرکز شرکت نیکون ، بر ساختن سنسور 24.1 مگاپیکسلی و پردازشگر EXPEED 4 است، چرا که  D7100 نیز دارای سنسور 24.1 مگاپیکسلی بود  و وضوح نیز در مدل جدید به گونه ای نیست که ما تغییر محسوسی داشته باشیم. تنها تفاوت در افزایش میزان حساسیتی است که در ISO سنسور جدید تر اعمال شده است و این افزایش حساسیت،  برای آنهایی که به دنبال عکاسی در شرایط مقدار نور پایین هستند بسیار مطلوب است. حداکثر وضوح در نمونه قبلی ISO 25,600 بود که اکنون بالاترین بازه استاندارد را دارد. به عبارت دیگر با دوربین D7200 میتوان در شرایط نوری بسیار پایین  ISO 102,400  را انتخاب کرد. (  البته بدیهی است در این شرایط  Hi-1 و Hi-2 عکسها صرفا سیاه و سفید هستند).

NIKON D7200

از پیشرفتهای دیگر دوربین D7200 ، میتوان از برداشت 1100 تصویر،  به ازای هر بار شارژ نام برد که نسبت به قبل پیشرفت شگرفی داشته است. همچنین مجموعه نرم افزارهای جدیدی نیز به این دوربین افزوده شده است که عبارتند از اصلاح کننده اختلال دوربین و ویژگی رنگ ( flat ) برای تحقق عکسهای زنده ای با فرمت JPEG کاربرد دارند.  قابلیتهای WiFi و NFC داخلی آن نیز اجازه کنترل کامل دوربین و اشتراک سریع عکسها را از طریق گوشی های هوشمند را ارائه می دهد. این قابلیتها توسط برنامه‌ای بنام View NX-i که نیکون طراحی کرده است قابل اجراست که توسط آن کاربر قادر خواهد بود تا عکس‌های خود را بعد از عکاسی، تحت کنترل خود قرار داده و آنها را به آسانی هرچه تمام تر در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارد.

NIKON D7200

سوای از پیشرفتهایی که در بالا بیان شد  ، بقیه موارد D7200 مشابه نمونه قبلی است. هر دو مدل سرعت عکسبرداری 6 فریم در ثانیه خود را در وضوح کامل ، وترتیب نقطه فوکوس خودکار 51 نقطه را حفظ کرده اند. با این وجود، سیستم فوکوس به خودی خود ارتقاء کمی داشته است. D7200 ، صفحه LCD 3.2 همان یک میلیون دویست هزار نقطه خود را حفظ کرده است.

 

طراحی بدنه دوربین نیکون D7200

اگر شما به دنبال نام تجاری D7200 هستید، مانند اکثر دوربینهای نیکون، تمایز آن از همتایان خود مشکل است. اگر تصمیم دارید خط کش برداشته و D7200 را اندازه بگیرید، این دوربین 0.1 اینچ از چپ به راست نازک تر و 0.1 اونس (حدود سه گرم) سنگین تر است، که ارزش بحث ندارد. به عبارتی دیگر، D7200 همان  D7100 است با عملکرد بهتر در نور کم ، باطری با طول عمر کمی بیشتر و قابلیت WiFi/NFC

آنهایی که با نیکون آشنا هستند، به خوبی با شکل کلی و معمول آن آشنایی دارند. در پشت این بدنه، یک صفحه نمایش با 4 کلید از سمت چپ قرار دارد که عبارتند از:

 منو، کمک/ تعادل سفیدی، درشت نمایی / کیفیت بیشتر ، درشت نمایی /ISO و (i)

( menu, help      -     white balance , plus magnification   -     quality , minus magnification  -   ISO, and ( i

NIKON D7200

در سمت راست صفحه نمایش نیز کلیدهای ذیل قراردارد:

 کلید (ok) که برای تأیید هشت مورد از تنظیمات بکار میرود ،کلید انتخاب مد نمایش زنده ( live view ) ، و کلید (info)

همچنین در پشت بدنه این دوربین، کلیدهای Playback و کلید سطل آشغال قرار دارد که کاربردشان به ترتیب نمایش مجدد تصاویر و فیلمهای گرفته شده و همچنین حذف کردن آنها میباشد . ضمناً در این قسمت کلید قفل AE/AF و کلیدهای تنظیم و دستورات اصلی دیگری نیز قرار دارد.

در جلوی D7200 کلیدهای تنظیم «دستورات فرعی» قرارداده شده است، کلیدهایی مانند دکمه بررسی اپرچر، دکمه طبقه بندی، دکمه / سوئیچ فوکوس  و کلید فلاش ریلیز.

NIKON D7200

NIKON D7200

در بالای بدنه نیز تعدادی از دکمه های مورد نیاز وجود دارد، از جمله کلیدهای ارائه شده ، کلید ضبط فیلم، حالت اندازه گیری، شاخص تنظیم P - S - A - M، و همه دکمه های مهم دیگر عکاسی وجود دارد. در بالا وسمت راست دوربین هم یه نمایشگر تک رنگ وجود دارد که برای نمایش اطلاعات لحظه ای دوربین است.

NIKON D7200

NIKON D7200

شما همیشه از پورتهای اتصال D7200 لذت خواهید برد چرا که در یک طرف مجموعه ای از پورتهای دسترسی از جمله میکروفن، اتصال USB، خروجی HDMI ، هدفونها، و دسترسی به شاتر ریلیز وجود دارد. در سمت دیگر، جایگاه کارتهای SD با اندازه برای دسترسی سریع وجود دارد و کارت دوم را میتوان به عنوان کارت اضافی و یا پشتیبان اصلی استفاده کرد.

NIKON D7200

NIKON D7200

عملکرد

D7200 برای کاربری روزمره بسیار خوب عمل می کند. سیستم فوکوس خودکار برای  فوکوس کشیدن سریع روی سوژه  است، و با توجه به اندازه ISO بالایی که دارد، به خصوص زمان استفاده از دوربین در یک شب و تاریکی، دیگر جایی برای نگرانی نیست درگذشته، ستایش کارشناسان بیشتر معطوف  فناوری سنسور D7000 بود که این فناوری در مدل D7200  پیشرفت شایانی داشته است .

NIKON D7200

در بین حساسیتهای این دوربین ISO های بالای آن  یعنی ISO 12,800 و ISO 25,600 ، صرفا به صورت سیاه و سفید عکسبرداری می کنند، که ممکن در عکاسی زیاد به کار نیاید بخصوص اینکه در  خیابان به هنگام تاریکی شب نمیتوان عکسهای خوبی از این دوربین به دست آورد.

نتیجه گیری

ممکن است شما قصد خرید یک دوربین نو داشته باشید اما با توجه به اختلاف بسیار زیادی که بین مبلغ این دو مدل از دوربین نیکون وجود دارد ، بین دو مدل D7100 و D7200 مردد شوید و از خود بپرسید که آیا خرید D7200 صرفه مالی دارد یا خیر.

اگر شما قبلا D7100 داشته اید، به شما می گوییم که آن را تا نسخه های بعدی از همان استفاده کنید، چون مورد خاصی برای توجیه ارتقای آن وجود ندارد، مگر اینکه عکسبرداری در نور کم و ISO بالا تخصص شما در عکسبرداری باشد. و اگر سعی دارید بین D7100 و D7200 برای خرید تصمیم بگیرید، صرفا از خود بپرسید که آیا به عکسبرداری قدیمی ISO 6400 تمایل دارید یا خیر؟، و آیا شما می خواهید که دوربینتان با گوشی هوشمند سازگار باشید یا خیر؟ با پاسخ به این دو سوال به راحتی میتوانید تصمیم گیری کنید.

نظرات