خرید دوربین ، اولویتهای درست و باورهای غلط

خرید دوربین ، اولویتهای درست و باورهای غلط

 

نمایندگی تعمیرات کانن                     نمایندگی تعمیرات نیکون                     نمایندگی تعمیرات دوربین سونی

برای داشتن یک عکس زیبا، با کیفیت و به یاد ماندنی سه فاکتور نیاز است:

1- دوربین خوب و مناسب                   2- تجهیزات عکاسی مطلوب                          3-مهارت در عکاسی

برای عکاسی حرفه ای باید همواره آموخت و دانست، این آموخته ها و دانسته ها میتواند در خصوص هنر عکاسی ، صنعت عکاسی ، تکنولوژی نوین و در حال پیشرفت عکاسی باشد.

این آموخته ها ما را یاری میکنند تا بدانیم که ...

  1. 1- چه باید بخریم؟ یا به عبارت دیگر برای یک عکاسی حرفه ای و یا عکاس مبتدی چه دوربین و چه تجهیزاتی مورد نیاز است
  2. 2- با چه کیفیتی بخریم؟ استفاده از آموخته ها در خصوص کیفیت اجناس خریداری شده نیز بسیار حائز اهمیت است.
  3. 3- آیا راه بهتری برای عکاسی حرفه ای تر و ساده تر در یک زمینه خاص وجود دارد؟  با دانستن تکنولوژی روز و استفاده از ابزارهای جدید خواهید دید که در مواقعی که عکاسی در یک زمینه بسیار سخت مینماید، میتوان با استفاده از تولیدات و تجهیزات نوین به سادگی به عکاسی در آن زمینه پرداخت.

خرید دوربین و لنز خوب دغدغه ای است که همواره با عکاسان بوده است، که با توجه به مواردی که ذکر شد میتوان تا حد زیادی ازین دغدغه کاست

اما گاهی انتخاب برای خرید یک دوربین یا یک تجهیزات بسیار دشوار میشود چرا که باورهایی در این زمینه وجود دارد که اگر بخواهیم به آنها توجه کنیم دچار سردرگمی خواهیم شد.

این باورها که عمدتاً نادرست و اشتباه هستند در صنعت و هنر عکاسی بسیار زیادند. ما قصد داریم در ادامه این مقاله به تعدادی ازین باورهای نادرست بپردازیم خریداران بتوانند تا حدود زیادی از سردرگمی در خرید راحت شوند و خرید بهتری نمایند.

نمایندگی تعمیرات کانن                     نمایندگی تعمیرات نیکون                     نمایندگی تعمیرات دوربین سونی

باورهای اشتباه در زمان خرید تجهیزات عکاسی

باور اشتباه اول:

فلان برند به طور مطلق از بهمان برند بهتر است!

نمایندگی تعمیرات کانن                     نمایندگی تعمیرات نیکون                     نمایندگی تعمیرات دوربین سونی

این باور اشتباه ، در حوزه DSLR کماکان میان دو برند پرفروش کانن و نیکون بیشترین نمود را دارد

، اولین قاعده در این زمینه این است که   مقایسه‌ی برندها به هیچ عنوان نمی‌تواند یک نتیجه‌ معقول ، درست و منطقی به همراه داشته باشد.

مقایسه برندها در دوربینهای کامپکت:

در مورد دوربین‌های کامپکت (Compact) باید به این امر اشاره نمود که برندهایی مانند پنتاکس، فوجی و نیکون نیز در این حوزه دوربین های خوبی را به بازار عرضه کرده اند.

میتوان گفت غیر منصافه است  اگر دوربین‌های Compact تولید شده توسط نمایندگی فوجی را در مقایسه با مثلاً دوربینهای کانن در این حوزه خاص ،

در رتبه‌ ای پایین تر قرار دهیم. به عبارت دیگر  می‌توان گفت که در مورد دوربین‌های Compact،

تفاوت و اختلاف چندانی میان محصولات عرضه شده وجود ندارد و تقریبا میتوان گفت که تمامی دوربینها از ویژگی‌های مشترکی بهره میبرند و تفاوت چندانی میان محصولات ارائه شده وجود ندارد.

مقایسه برندها در دوربینهای DSLR:

در مورد دوربین‌های DSLR همواره دو شرکت شناخته شده CANON و NIKON حرف اول را می‌زنند.

در واقع مقایسه‌ی این دو شرکت بزرگ را در مورد دوربین‌های DSLR بایستی یک مقایسه‌ بسیار نزدیک یا شانه به شانه بدانیم.

بدون در نظر گرفتن لنزها و لوازم جانبی ، مقایسه بدنه اصلی دوربینها و مشخصات اصلی آنها،  نشان از رقابت لحظه ای و نزدیک به هم این دو برند دارد.

امروزه عکاسان از هر دو برند به وفور استفاده میکنند و هر کدام به یکی از این دو برند علاقه و تمایل دارند

و به هیچ عنوان نمیتوان به صراحت گفت کدامیک از این دو برند نسبت به برند دیگر برتر است ،

اغلب عکاسان حرفه‌ای در این خصوص جبهه ‌بندی خاصی نمیکنند و بسته به شرایط محیط و نور و سوژه و آنچه که برای استفاده

از یک دوربین در نظر دارند، از میان محصولات دو کمپانی ، یکی را انتخاب میکنند.

برای گزینش بهتر و انتخاب درست تر بهتر است تصمیم بر پایه نام سازنده را فراموش کنید و اطلاعات مورد نیاز خود را از سایتهای اطلاع رسانی ،

فرومها و انجمنهای عکاسی و افراد آگاه و با تجربه دریافت کنید و در نهایت چند دوربین را مدنظر گرفته از میان گزینه های موجود یکی از دوربین ها را انتخاب کنید.

 

باور اشتباه دوم :

هر چه مگاپیکسل یک دوربین بیشتر باشد پس آن دوربین بهتر است!

استفاده کنندگان از دوربینها عموماً اطلاعات و تخصص کافی و درستی در خصوص محصولاتی که در حوزه فناوری هستند ندارند

و به همین دلیل تنها به مقایسه اطلاعات فنی دو دستگاه اکتفا میکنند و با مقایسه یک یا دو مشخصه خوب بودن یا بد بودن آن را تعیین میکنند.

متأسفانه در زمینه دوربینهای عکاسی نیز معیاری که عمدتاً جهت خوب بودن یا مقایسه مطلق استفاده میشود ،

میزان رزولویشن است. گاهی تولید کنندگان و یا فروشندگان به گونه ای میزان رزولویشن را با اهمیت جلوه میدهند

که گویی تنها و تنها دلیل ثبت تصاویر با کیفیت بیشتر، داشتن رزولویشن بیشتر است.

اما واقعیت کاملاً متفاوت است... تعداد بالای پیکسلهای مورد استفاده در یک حسگر دوربین الزاماً به معنای کیفیت بسیار خوب

و بالای تصویر برداری و عکسبرداری با آن دوربین نیست، در ایجاد یک تصویر با کیفیت وجود پیکسل بالاتر تنها یک فاکتور از چندین

و چند فاکتور مهم در این مقوله است و تمامی آن فاکتورها در کیفیت تصویر نهایی تأثیر مستقیم خواهند داشت.

بهترین بازه در رزولویشن برای ثبت یک تصویری که قصد چاپ کردن آن تصویر را در قطع های استاندارد داریم، تنها ، 5 تا 10 مگاپیکسل است.

به جای توجه به رزولوشن سنسور مورد استفاده در دوربین، کاربران باید فاکتورهای دیگری را در نظر داشته باشند

که البته در نگاه اول همچون رزولوشن چندان ساده نیست و باید توجه بیشتری را معطوف سایر مشخصات فنی دوربین‌ها کرد.

از جمله‌ی این فاکتورها باید به سنسور مورد استفاده در کنار پردازنده‌ی تصویر اشاره کرد. در ادامه تعریف کوتاهی از این دو مفهوم خواهیم داشت.

همانگونه که پیشتر گفته شد ، در خصوص ثبت یک تصویر باکیفیت، ، علاوه بر رزولویشن،  فاکتورهای مهم دیگری را که نیز بایستی در نظر داشت،

مهمترین این فاکتورها عبارتند از:  «نوع سنسور،  اندازه سنسور ،  پردازنده تصویر و دهانه لنز»که در ذیل به معرفی آنها میپردازیم:

  1. سنسور:

به زبان قابل درک میتوان گفت سنسور در دوربینهای دیجیتالی ، همانا فیلم در دوربینهای آنالوگ است.

با فشردن کلید شاتر، سنسور در معرض نور ورودی از لنز قرار می‌گیرد و در واقع این سنسور است که تصاویری را که مشاهده میشود، ثبت می‌کند.

سنسور‌های بهتر ، این قابلیت را دارند که ثبت تصاویر را با رنگ‌هایی نزدیک به واقعیت ثبت نمایند.

همانگونه که گفته شد ، نوع و اندازه سنسورها در کیفیت تصویر نقش بسیار مهمی دارند،

انواع بسیار زیادی از سنسورها تولید شده اند که عمدتاً در دو گروه CMOS  و CCD طبقه بندی میشوند.

 

تفاوت CCD و CMOS و معایب و محاسن هر یک

کدام سنسور نسبت به دیگری ارحج است، CCD بهتر است  یا CMOS؟ این پرسشی است که ممکن است در ذهن بسیاری از خریداران دوربین عکاسی متبادر شود . یکی از مهمترین بخش‌های هر دوربین دیجیتالی سنسور یا حسگر آن است، تأثیر این بخش در کیفیت عکس‌های یک دوربین کاملاً مشهود است. تا کنون دو نوع  حسگر برای تصویر سازی دوربین‌های دیجیتال تولید شده اند که آن‌ها CDD و CMOS نامیده‌اند.

سی‌سی‌دی نام مختصر شده‌ی از عبارت  Charge-Coupled Devices می‌باشد و سیموس نام مختصر شده‌ی عبارت Complementary Metal Oxide Semiconducter که هر یک در دنیای عکاسی جایگاه خاص خود را دارند و هر کدام نیز دارای محاسن و معایبی می‌باشند.

قبل از این که به تفاوت سیموس و سی‌سی‌دی بپردازیم ، لازم است یک نکته را گوشزد کنیم ، اندازه سنسورها هرچقدر بزرگتر باشد ، کیفیت بهتری از عکس را ارائه میدهد این قاعده هم برای هر دو گروه سنسورها صادق است،

تفاوت در ساختار: 

در سیموس‌ها هر یک از سلول‌های نوری یک مدار جداگانه دارد و اطلاعات هر یک از آن‌ها به صورت مجزا به پیکسل تبدیل شده و هر کدام پالس اطلاعاتی خود را دارد. 

این تکنولوژی موجب ازدیاد و تمرکز تعداد بسیاری از مدار روی تراشه خواهد بود که خود این امر گرمای زیادی تولید می‌کند اما یک تکنولوژی بسیار کار آمد است و مصرف انرژی بسیار پایین‌تری دارد. به همین دلیل تمامی کمپانی‌های بزرگ در حال گذار از CCD به سمت CMOS می‌باشند و با برطرف کردن ایرادات حسگرهای سیموس ، آرام آرام از تکنولوژی سی‌سی‌دی دور شده و به دنیای جدید سیموس وارد می‌شوند به زودی دیگر تمامی دوربین‌ها از این تکنولوژی استفاده خواهند کرد.

اما در CCD تمامی اطلاعات به یکباره خوانده می‌شوند و همگی به یکباره توسط تراشه مبدل به اطلاعات دیجیتال تبدیل می‌شود این تکنولوژی با وجودی که تصویر با کیفیت‌تری ایجاد می‌کند اما انرژی زیادی نیز مصرف می‌کند که چندان خوشایند نیست.

 

مزایای CCD نسبت به CMOS

سی‌سی‌دی نسبت به سیموس حساسیت بیشتری به نور دارد. لذا در مکان‌هایی که نور کافی در اختیار نداریم مثل عکاسی در شب (Night Photography) و یا عکاسی در محیط سرپوشیده (Indoor Mode) دوربین‌های دارای CCD نسبت به دوربین‌های دارای CMOS بهتر عمل می‌کنند.

لذا برای اینکه دوربین‌های سیموس‌‌دار در عکاسی با نور پایین را بتوانند تقویت کنند یک پردازنده‌ی دیگر را جهت کاهش نویز در داخل دوربین تعبیه کرده‌اند که همین پردازش دوباره ، سرعت ثبت دوربین را پایین می‌آورد.

 

به طور کلی می‌توان این مزایا و محاسن را از چند دید مورد بررسی قرار داد:

الف) از نظر مصرف انرژی ب) از نظر کیفیت تصویر ج) از نظر حساسیت به نور

 

الف) مصرف انرژی CCD کمتر است یا CMOS ؟

همانطور که پیشتر بیان شد CCD نسبت به CMOS مصرف انرژی بسیار کمتری دارند و سی‌سی‌ها برای تبدیل یکباره اطلاعات ورودی به اطلاعات دیجیتال نیاز به مصرف انرژی بالایی دارند که برای سیموس یک موفقیت و برای سی‌سی‌دی یک شکست محسوب می‌شود.

 

البته باید گفت که این مورد برای عکاسان شاید در درجه‌ی چندم اولویت باشد اما از انجایی که مصرف کم اصلی‌ترین هدف تکنولوژی آینده و پیشرو است پس قطعاً سازندگان دوربین در آینده سیموس را جانشین دائمی CCD خواهند کرد.  چرا که در دوربین‌هایی همچون دوربین‌‌های مدار بسته و امنیتی، دوربین‌های گوشی‌های هوشمند ، دوربین‌های داخلی لپتاب‌ها ، دوربین‌های عکاسان طبیعت، حیات‌ وحش و عکاسان در سفر نیز کم مصرف بودن بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

طبق مطالعات سایت مرجع DXOMARK حسگرهای CCD نزدیک به صد برابر بیشتر از حسگرهای سیموس انرژی مصرف می‌کنند که چنین اختلافی بسیار قابل توجه است.

(نتیجه مقایسه در مصرف انرژی: CMOS بهتر مطلق) 

 

ب) کیفیت تصویر CCD بیشتر است یا CMOS ؟

همانطور که میدانید هر چه پیکسل‌های یک سنسور ریزتر باشند تصویر دقیق‌تر و با کیفیت‌تری ارائه می‌شود اما سیموس‌ها به خاطر نوع مهندسی ساختاری (که پیشتر توضیح داده شد) نسبت به CCDها مدارهای بسیار بیشتری دارند که همین امر موجب شده است که این حسگر متأسفانه‌ پیکسل‌های بزرگتری را نسبت به CCD تولید کند و این بزرگی پیکسل‌ها کیفیت تصاویر را به شدت پایین می‌آورد و از دقت آن می‌کاهد.

به عبارت دیگر در دو حسگر سی‌سی‌دی و سیموس یک اندازه ، تعداد پیکسل‌های متفاوتی خواهیم داشت و سیموس‌ها به دلیل بزرگتر بودن پیکسل ، لاجرم تعداد کمتری از پیکسل‌ها را می‌توانند در خود جای دهند پس برای بالابردن کیفیت سیموس‌ها یا باید اندازه‌ی آن‌ها را بزرگتر کنیم و یا باید با نانوسازی آن در آینده و با تکنولوژی جدیدتر اندازه‌ی پیکسل‌ها را کوچکتر کنیم.

همانطور که پیشتر نیز گفته شد به دلیل وجود همان مدارهای زیاد سیموس ، گرمای بسیار زیادی نیز تولید می‌شود که این گرما با نویز اندازی در حسگر از کیفیت داینامیک رنج آن می‌کاهد و این سنسور را برای عکاسی در نور کم در رده‌ی بعد از سی‌سی‌دی قرار می‌دهد.

اما در مقابل CMOSها در زمینه‌ی کنتراست و اشباع و طیف‌های رنگی بسیار بهتر از سی‌سی‌دی‌ها عمل می‌کند و همین امر دلیل دیگری است که طراحان و سازندگان دوربین عکاسی را بر آن داشته که با رفع ایرادات جزئی سیموس، آن را برای همیشه جایگزین CCD کنند.

(نتیجه مقایسه در مصرف کیفیت تصویر: CMOS در حال حاضر از جهاتی ضعیف‌تر از CCD است اما به زودی با پیشرفت علم نانوسازی کیفیتش را تا جایی بالا برده می‌شود که حسگر مطلق دوربین‌‌های آینده شود) 

 

ج) نسبت به حساسیت به نور CCD بهتر عمل می‌کند یا CMOS؟

حسگرهای سیموس نسبت به حسگرهای CCD به دلیل نویزهای ناشی از گرمای بیشتر در نور کم عملکرد خوبی ندارند. مدارهای زیاد موجود در سیموس مانند یک لایه‌ی مازاد بر این حسگر است ، لذا برای تشکیل  تصویر واضح ، نور بیشتری لازم است 

البته طراحان برای برطرف کردن این مشکل ، توانسته‌اند تا حدودی با تمهیداتی، میزان نور دهی به حسگر را تقویت کنند اما برای برطرف کردن کامل این مشکل، تا زمان تقریر این مقاله (آبان ماه سال 1394) هنوز به موفقیت قابل توجهی دست نیافته‌اند. البته این را نیز باید مد نظر داشت که تکنولوژی سیموس به تازگی وارد دنیای عکاسی شده است هنوز جای ارتقای بیشتری دارد اما سی‌سی‌دی مدت‌هاست که در دوربین‌ها به کار گرفته می‌شود و می‌توان گفت در حال تکمیل دوره‌ی موجودیت خویش است و احتمالاً به زودی برکنار می‌شود.

(نتیجه مقایسه در مصرف کیفیت تصویر: CMOS در حال حاضر ضعیف‌تر از CCD عمل می‌کند اما طراحان برای ارتقای این حساسیت‌ به موفقیت‌هایی دست یافته‌اند و در صورت تداوم این موفقیت‌ها قطعاً از سی‌سی‌دی بهتر عمل خواهد کرد) 

علاوه بر موارد مثبتی که در مورد سیموس گفته شد دلیل دیگری که سازندگان و طراحان دوربین را به استفاده‌ی مطلق از سیموس ترغیب می‌کند هزینه‌ی پایین تولید این حسگر است .

 

 

 

پردازنده‌ی تصویر:

پردازنده تصویر دومین اهمیت را در کیفیت یک تصویر دارد بخصوص اگر بخواهیم عکسها را با فرمت JPEG ثبت کنیم

(این امر برای عکاسی با فرمت RAW اهمیت بسیار کمتری دارد).

پردازنده تصویر به عکاس این امکان را میدهد که تصاویرش را متناسب با شرایط محیط ثبت کند،‌ به عنوان مثال میتوان گفت

تمامی امور همچون ثبت تصویر در شرایط نور کم ، ثبت تصویر در زمان حرکات سریع ورزشی و .... را نام برد.

پردازنده تصویر به راحتی قادر است  سایر حالت ها را تغییر دهد.بدیهی است پردازنده تصویر هر چقدر قوی تر باشد اعمال تغییرات و ثبت آنان را سریعتر انجام میدهد.

باور اشتباه سوم:

دو عامل PPI و DPI در تنظیمات دوربین یکسان هستند.

متأسفانه به اشتباه عموماً دو واحد PPI و DPI به صورت یکسان در نظر گرفته میشوند و یا حتی گاهی به جای همدیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در این مقاله با تعریف مختصری تفاوت این دو فاکتور را با یکدیگر بیان کرده ایم.

PPI یا تعداد پیکسل‌ها در هر اینچ:

Pixels per inch که به اختصار PPI گفته میشود در واقع تعداد پیکسل‌ها را در واحد طول (به اینچ) نمایش می‌دهد.

از این معیار برای تعیین و  رزولوشن در سنسور مورد استفاده قرار میگیرد. تعاریف دیگری نیز برای این معیار در نظر گرفته شده است ،

تعاریفی همچون: چگالی تصویر و یا تراکم پیکسلی

فرض کنید دوربینی داریم که رزولویشن آن 5 مگاپیکس است، در این دوربین حداکثر رزولویشن تصویر خروجی 2592در 1944 خواهد بود.

این نشاندهنده این است که در طول تصویر 2592  پیکسل و در عرض 1944 پیکسل قرارخواهند داشت.

وقتی چنین تصویری را در یک مانیتور معمولی با تراکم پیکسل 72 پیکسل دراینچ بررسی میکنیم

درخواهیم یافت که طول تصویر خروجی این دوربین 36 و عرض آن 27 اینچ خواهد بود که هرچه تراکم پیکسلی مانیتور نمایش دهنده بالاتر رود

تصویر نیز به همان نسبت کوچکترنمایش داده خواهد شد.

DPI یا تعداد نقاط در هر اینچ:

Dots Per Inch که به اختصار DPI گفته میشود در واقع تعداد نقاط را در هر اینچ نمایش میدهد .

DPI را به عنوان معیاری جهت تعیین رزولویشن پرینت مورد استفاده قرار میدهند این معیار تعداد نقاط رنگی را در هر اینچ مربع در یک پرینت نشان میدهد.

حداقل نرخ DPI برای یک تصویر معمولی و یک چاپ معمولی 300 است.

به عبارت دیگر فرض کنید تصویری داریم که   PPI آن  ۲٫۵۹۲ در ۱٫۹۴۴ است. همانگونه که در بالا گفته شد

اگر بخواهیم یک عکس کاملا معمولی و واضح بگیریم بایستی DPI تصویر و پرینتر را حداقل 300  در نظر بگیریم و تصویری که ما داریم

به خودی خود نرخ DPI آن 324 خواهد بود پس میتوان به راحتی و بدون افت کیفیت این تصویر را در ابعاد 8×6 اینچ پرینت گرفت.

لازم به ذکر است اگر DPI را کمتر بگیریم و یا ابعاد عکس را بیشتر در نظر بگیریم بر روی کیفیت تصویر تأثیر منفی داشته

و کیفیت عکس را به شدت کاهش میدهد چرا که فاصله نقاط پرینت شده بیشتر میشوند و وضوح تصویر از بین میرود.

باور اشتباه چهارم:

زوم بیشتر معیار مطلق برتری یک دوربین نسبت به دوربین دیگر است.

نمایندگی تعمیرات کانن                     نمایندگی تعمیرات نیکون                     نمایندگی تعمیرات دوربین سونی

 

زوم بیشتر برای دوربین یکی از چندین عامل مهمی است که در زمان خرید یک دوربین لازم است همراه مدنظر گرفته شود

اما الزاماً دلیلی وجود ندارد که نشان دهد هر دوربینی که زوم بیشتری دارد پس حتماً بهتر است.

حتی ممکن است دوربینی باشد که دارای زوم بسیار بالا باشد اما از نظر سنسور ، استحکام بدنه و .... بسیار ضعیفتر از دوربینهای هم ردیف خود باشد.

لذا با وجود اهمیت میزان زوم، نباید آن را به تنهایی عامل برتری یک دوربین دانست.

برای پرداختن به این مقوله لازم است که ابتدا به تفاوت دو زوم اپتیکال با دیجیتال پرداخته شود.

الف) زوم اپتیکال:

 زوم اپتیکال دردوربین های عکاسی ، به عنوان زوم اصلی تلقی میشود. این زوم که حاصل تغییر فواصل بین عدسی

و دیگر المانهای یک لنز حاصل میشود توسط موتورهایی که در درون لنز تعبیه شده است صورت میگیرد.

زوم اپتیکال عامل مهمی برای خرید دوربین محسوب میشود چرا که  عکاس قادر خواهد بود با زوم اپتیکال

بیشتر فواصل دورتری را رصد نموده و از سوژه های دورتری عکاسی نماید.

ب) زوم دیجیتال:

در زوم دیجیتال برخلاف زوم اپتیکال ، حرکت فیزیکی ما بین ماژولها صورت نمیگیرد بلکه ماهیت زوم دیجیتال تنها بزرگنمایی تصویری است

که شما از طریق صفحه مونیتور مشاهده میکنید که طبعاً هرچه زوم دیجیتال بالاتر روند کیفیت تصویر پایین و پایینتر میرود تا جایی که ممکن است

بجز چند پیکسل مبهم چیزی از یک تصویر باقی نماند از این روست در دوربینهای حرفه ای، زوم دیجیتال جایی ندارد

و این گونه زومها را تنها در دوربینهای Compact میتوان شاهد بود. لازم به ذکر است که میزان زوم دیجیتال در انتخاب دوربین کاملاً بی اهمیت است

و به هیچ عنوان نباید جزء اولویتها و معیارهای خرید قرار گیرد.

باور اشتباه پنجم:

 فرمت RAW به صورت مطلق بهتر از JPEG است

نمایندگی تعمیرات کانن                     نمایندگی تعمیرات نیکون                     نمایندگی تعمیرات دوربین سونی

این باور تنها زمانی درست است که قصد داشته باشیم تصاویر را ادیت ، ویرایش و توسط نرم افزارهای موجود پردازش کنیم،

حجم زیاد فایل برایمان عامل محدود کننده نبوده اهمیتی نداشته باشد و از همه مهمتر قصد داشته باشیم

دوربین DSLR خریداری کنیم نه کامپکت. برای روشن شدن مطلب به معرفی RAW و فرمت JPEG میپردازیم.

معرفی RAW:

برخلاف باور عموم RAW یک فرمت برای تصویر نیست و به همین دلیل امکان پرینت شدن نیز ندارد.

نقش RAW در دوربینهای دیجیتال همانا نقش نگاتیو است در دوربینهای آنالوگ، RAW در واقع قالب پردازش نشده ی یک تصویر است

که برای نمایش و ویرایش آن نیازمند به نرم افزار خاصی هستیم. البته با توجه به فراگیر شدن قالب RAW اغلب

پلتفرمهای موجود در بازار درنسخه های جدید خود پشتیبانی از قالب RAW را در دستور کار خود قرارداده اند.

دلیل اصلی بهره گیری از RAW این است که در این قالب تمامی جزئیات و اطلاعات تصویر دست نخورده و تمامی اطلاعات در آن ثبت شده است.

این ویژگی موجب میشود که عکاسان بتوانند با انعطاف بیشتری به ویرایش تصاویر بپردازند. استفاده از RAW در میان عکاسان منوط به عملکرد کاربران است

و به همین دلیل بخش کثیری از عکاسان با از این قالب استفاده نمیکنند. پشیبانی از RAW عمدتاً محدود به دوربینهای حرفه ای و DSLR است

و به همین سبب نمیتوان از دوربینهای خانگی Compact انتظار داشت این دوربین را پشتیبانی کنند. با وجود مزایای RAW ایرادهایی نیز بر آن وارد است ،

عدم پشتیبانی گجتهای مختلف از این قالب و نیاز به وجود نرم افزارهای خاص برای مشاهده و ایدیت آن

و همچنین حجم بسیار بالا از مواردی است که محبوبیت این قالب را کمرنگ میکند

معرفی JEPG:

بر خلاف RAW، فرمت JPEG یک فرمت برای تصاویر است این فرمت بدون نیاز به نرم افزارخاص و به راحتی در اغلب گجتهای موجود قابلیت مشاهده و پرینت را دارد.

فرمت JPEG بر خلاف RAW پردازش و فشرده شده است و نتیجتاً بسیاری از اطلاعات در حین فشرده سازی از بین میروند.

اما همین فرمت فشرده به دلیل حجم کمی که دارد جابجایی را آسانتر نموده است.

 

باور اشتباه ششم:

 اگر بودجه شما محدود نیست پس حتما به دوربین DSLR تهیه کنید.

نمایندگی تعمیرات کانن                     نمایندگی تعمیرات نیکون                     نمایندگی تعمیرات دوربین سونی

نمایندگی تعمیرات کانن                     نمایندگی تعمیرات نیکون                     نمایندگی تعمیرات دوربین سونی

برای خرید دوربین DSLR میزان بودجه در اولویت چندم است و اولین اولویت این است که با توجه به زمینه ای که میخواهیم عکاسی کنیم

آیا به خرید اینگونه دوربینها نیاز است یا خیر؟

دومین اولویت این است که آیا علم استفاده از تمامی امکانات اینگونه دوربینها را داریم یا خیر؟

برای پاسخ به این سوالات نیاز است که قبل از خرید، دلایل خود را برای خرید دوربین DSLR لیست کنیم، در صورتی که بتوان با خرید یک دوربین کامپکت ،

نیازهای یک عکاس را برطرف کرد دیگر دلیلی باقی نمیماند که برای خرید دوربین DSLR اقدام کند.

از طرفی در اولویت دوم میزان علم استفاده از دوربین مطرح است، دوربینهای DSLR در رده های پایینتر باری آموختن عکاسی مناسب ترند

و دوربینهای DSLR در رده های بالاتر جهت استفاده های حرفه ای و شغلی مناسب ترند.

اما در هر دو رده لازم است که عکاس از امکانات و قابلیتهای این دوربینها آگاه باشد متأسفانه اغلب کسانی

که در صدد خریداری اینگونه دوربینها هستند نه تنها نیازی به داشتن آن ندارند بلکه حتی نمی توانند از تمامی قابلیتهای این گونه دوربینها استفاده کنند.

پیشرفت روز افزون سال های اخیر در زمینه تولید دوربینها، بسیار چشم گیر و گسترده بوده است این پیشرفت دردوربینهای کامپکت به حدی بالاست

که در حال حاضر بسیاری از نیازهای عکاسی را میتوان با خرید یک دوربین کامپکت برطرف کرد،

کما این که دوربینهای Compact امروزی قادرند عکسهایی با کیفیت بسیار بالا را در کنار ویدئوهایی با رزولویشن FULL HD ثبت کنند.

حتی برخی از این دسته از دوربینها قابلیت اتصال به شبکه های مجازی بوده و میتوانند عکسهای گرفته شده را به راحتی در اینگونه شبکه ها به اشتراک بگذارند.

لذا خرید دوربین DSLR را برای کسانی که امکانات دوربین کامپکت برایشان کافیست نه تنها توصیه نمیکنیم بلکه تأکید داریم

که در بسیاری از موارد اینچنینی،  با توجه به مشکلاتی که دوربینهای DSLR دارند (مثل وزن زیاد، حجم زیاد، احتمال بالای آسیب دیدگی بیشتر،

هزینه های جانبی بیشتر، هزینه تعمیرات بیشتر، نیاز به مراقبتهای دوره ای و دقت درنگهداری بیشتر و ... ) خرید آنها اشتباه نیز هست.

برای مثال خانواده‌ای که تنها برای ثبت خاطرات عکاسی میکنند و نمیخواهند از دوربین به عنوان منبع درآمد استفاده کنند،

اولین عامل سادگی به کارگیری دوربین است تا اعضای کوچک و بزرگ خانواده بدون داشتن آگاهی های حرفه ای عکاسی ،

بتوانند بدون مشکل از دوربین استفاده کنند. برای چنین خانواده ای خرید دوربین DSLR اشتباه محض میباشد

چرا که تمامی این نیازها را یک دوربین کامپکت خوب نیز پوشش میدهد و اصلاً نیازی به خرید دوربین DSLR نیست

چرا که علاوه بر مشکلات مطرح شده ریسک پذیری بالا و عدم توانایی از استفاده کامل از این گونه دوربینها را نیز باید در نظر گرفت.

باور اشتباه هفتم:

در زمان خرید دوربین DSLR ، اگر گرانترین بدنه را بخرید پس بهترین نتیجه را در عکاسی خواهید گرفت.

اگر قادر بودیم با دوربین DSLR بدون لنز عکاسی کنیم، آنگاه این باور درست می نمود.

اما برای گرفتن نتیجه خوب در عکاسی ، فقط بدنه دوربین خوب کافی نیست بلکه باید لنز، فلاش ، سه پایه و دیگر تجهیزات وابسته دوربین نیز مطلوب باشند.

این درست است که باید بیشترین توان را در خرید بهترین دوربین گذاشت اما این به منزله این نیست که تنها با خرید یک دوربین خوب بهترین نتیجه را خواهیم گرفت،

بلکه باید میان بدنه دوربین و تجهیزات وابسته به آن ، هماهنگی کامل وجود داشته باشد.

از مواردی که در زمان خرید دوربین باید به آن بسیار اهمیت داد ، خرید لنز است.

لنزهای خوب معمولا بیشتر از ۱۰ سال عمر دارند و به راحتی می‌توان از آن‌ها بر روی چند نسل از دوربین های ارائه شده توسط  یک کمپانی سازنده واحد استفاده کرد.

استفاده از دوربین خوب و گرانقیمت در کنار یک  لنز نامناسب ، نتیجه بسیار نامطلوبی میدهد و این نتیجه بد

را ایضاً در به کارگیری یک لنز خوب با بدنه نامناسب نیز میتوان تجربه کرد. چرا که با نامناسب بودن تنها یکی از این دو عامل،  کل مجموعه‌،  به مجموعه ای ناکارآمد تبدیل میشود.

لنزها در واقع شکوفا کننده پتانسیل یک دوربین در مواردی نظیر ثبت تصاویر با عمق بیشتر یا کنتراست بیشتر، بازسازی کننده رنگ‌ها و ... هستند.

اگر در زمان خرید دوربین DSLR محدودیت بودجه دارید، سعی کنید مبلغ خود را به گونه ای تقسیم کنید

تا هم بتوانید یک لنز مناسب و مطلوب خریداری کنید  و هم بتوانید دوربین مناسبی برای آن لنز تهیه کنید.

در صورتی که تمایل به صرف هزینه بیشتر دارید، بجای اینکه تمامی هزینه خود را صرف خرید دوربین کنید می‌توانید

به خرید لوازم وابسته به بدنه مانند لنزهای بهتر ، سه پایه‌های مستحکمتر، فیلترهای مختلف و فلاش مطلوب و.... اشاره کرد.

تا در نهایت یک مجموعه کارآمد برای گرفتن بهترین نتیجه را داشته باشیم.

باور اشتباه هشتم:

گارانتی در ایران بی پایه است و شرکتهای گارانتی کننده اهمیت خاصی برای دوربینها ندارند.

این باور اشتباه ، بدترین باوری است که گاهی میتواند منجر به از دست رفتن تمامی سرمایه یک عکاس حرفه ای شود.

وجود شرکتهای گارانتی کننده متفرقه که منافع خود را به تعهداتشان ترجیح میدهند غیر قابل انکار است

اما این دلیلی نمیشود که تمامی شرکتهای گارانتی کننده را به کم کاری و بی مسئولیتی متهم نمود.

برعکس این باور غلط، اتفاقا باید یکی از اولویتهای خرید دوربین را شرکت گارانتی کننده معتبر قرارداد.

همانگونه که کاملاً مشخص است استفاده از دوربین و لنز با احتمال آسیب پذیری و خرابی آن عجین است

و هیچ عکاسی نمیتواند ادعا کند دوربینش هیچگاه آسیب نخواهد دید یا خراب نخواهد شد.

لذا به همان اندازه که باید به کیفیت دوربین و متعلقاتش تأمل کرد به همان اندازه هم باید به انتخاب یک شرکت معتبر برای پشتیبانی آن در زمان نیاز اندیشید.

لازمه خدمات پس از فروش بهینه و پشتیبانی ایده آل ، وجود تعمیرگاه خوب ومجهز،

 با تعمیرکاران زبده است. چنین مجموعه ای اگر اعتبار زمانی بالا و محبوبیت نسبی بیشتری نیز داشته باشد بهترین گزینه برای انتخاب پشتیبان دوربین و لنز شماست.

شاید عدم آگاهی عموم از تفاوت گارانتی و بیمه نامه موجب بروز چنین باور اشتباهی گردیده است.

چرا که دامنه خدمات گارانتی محدودتر از بیمه نامه است و بسیار دیده شده است که در زمان خرابی دوربین کاربر انتظار دارد

خدمات گارانتی در حد خدمات بیمه نامه باشد و وقتی که آن را محدودتر میبیند، ظن به بی مسئولیتی شرکتهای گارانتی کننده برده میشود.

لذا در این مقاله به تفاوت این دو خدمت پرداخته شده است.

گارانتی:

گارانتی یکی از اوراق با ارزش حقوقی است که کالایی را تحت شرایطی خاص مو

نظرات