بررسی مقایسه ای canon EOS 6D Mark II و Canon EOS 80D

بررسی مقایسه ای canon EOS 6D Mark II و Canon EOS 80D

 

در مطالب گذشته در رابطه با مشخصات و ویژگی های دو دوربین canon EOS 6D Mark II و Canon EOS 80D مطالبی را ارایه نموده ایم . در این این نوشتار قصد آن داریم که این دو محصول نسبتا جدید شرکت کانن را در کنار هم مورد مقایسه قرار داده و به این نتیجه گیری برسیم که آیا مالکان Canon EOS 80D  می بایست نسبت به ارتقا دوربین خود به 6D Mark II  اقدام کنند یا خیر .

پیشرفت ها در کیفیت عکس

6D Mark II سنسور بزرگتری دارد و این بدین معناست که سنسور آن در مقایسه با 80D در مجموع نور بیشتری را جذب می کند و در نهایت این مسئله به ما بیان می کند که کیفیت تصویر در6D Mark II  نسبت به 80D باید بهتر باشد . در نهایت همین عامل بهبود کیفیت می تواند انگیزه بسیاری از افراد برای ارتقای دوربین خود به 6D Mark II باشد . اما در این رابطه بهتر است نکات دیگری را نیز مورد توجه قرار بدهیم .

بزرگتر بودن سنسور به معنای کمتر بودن عمق میدان در مقایسه با 80D است . در واقع در زمان عکاسی از یک صحنه مشترک با یک دیافراگم مشابه ، به شما نشان می دهد که 6D Mark II در مقایسه با 80D عمق میدان کمتری دارد . در برخی از موارد این کمتر بودن عمق میدان ؛ تاثیری مطلوب به شمار آورده می شود.

همچنین ، بزرگتر بودن سایز سنسور به معنای عملکرد بهتر دوربین در شرایط کم نور است . اگر شما در شرایطی قرار دارید که به طور معمول با ایزو بالاتر از 1600 عکاسی می کنید ، بنابراین ، 6D Mark IIباعث بهبود کیفیت عکس های شما خواهد بود و دلیل ساده آن این است که سنسور این دوربین ، نور بیشتری را جذب می کند .

اما ساختار و ساختمان سنسور 80D به گونه ای طراحی شده است که در مقایسه با 6D Mark II نویز بسیار کمتری را بر روی تصویر ایجاد می کند و به همین دلیل در شرایط ایزو پایین ، فایل های Raw دوربین 80D در صحنه های دارای کنتراست بالا ، انعطاف پذیری بسیار بالاتری دارند . در صورتی که به طور رایج از دامنه دینامیکی و انعطاف پذیری 80D بهره می برید ، در زمان کار با 6D Mark II از مقایسه میزان نویز به وجود آمده بر روی عکس ها ، ممکن است قدری شگفت زده شوید . نویز عکس های 6D Mark II در شرایط عکاسی از سوژه ها در زمان غروب آفتاب و یا عکاسی از سوژه های دارای بک لایت ، به وضوح قابل مشاهده است .

از آنجا که به طور رایج بسیاری از عکاسان هنرمند عادت به عکاسی با استفاده از فایل های JPEG دارند ، و از آنجا که تفاوت دامنه دینامیکی سنسور های این دو دوربین در تنالیته های تاریک و پر از کنتراست مشهود می گردد ، حتی استفاده از حالت Auto Lighting Optimizer or Highlight Tone Priorityنیز باعث ارتقا کیفیت تصویر در 6D Mark II نخواهد شد و این چیزی نیست که شما از دامنه دینامیکی یک دوربین فول فریم انتظار داشته باشید .

تفاوت در ویزور

پوشش ویزور 6D Mark II حدود 98 درصد با بزرگنمایی 0.71 x است در حالیکه میزان پوشش ویزور 80D برابر با 100 درصد با بزرگنمایی 0.94 x است .

از آنجا که عدد های مربوط به بزرگنمایی ویزور با استفاده از لنز 50 میلیمتر اندازه گیری می شود باید به مسئله ضریب کراپ 1.6 x دوربین 80D توجه داشته باشیم . از این روی با توجه به ضریب کراپ 80D ، بزرگنمایی 0.71x دوربین 6D Mark II nv در مقایسه با 0.59x نهایی 80D ، در وضعیت بسیار بهتری قرار میگیرد . این یکی از مزیت هایی است که سنسور فول فریم در برابر سنسور های کراپ فراهم می آورد و کسانی که به طور معمول عادت به استفاده از ویزور بزرگ برای انجام کار ها دارند ، ویزور بزرگ 6D Mark II در مقایسه با 80D یک برتری قابل توجه به شمار می آید .

اما از سوی دیگر پوشش 100 درصد ویزور 80D امکان ترکیب بندی دقیق تر و بهتر را برای عکاس فراهم می آورد . دانستن محل دقیق قرار گرفتن گوشه ها در عکس و محاسبه دقیق محل تلاقی خطوط یکی از مزیت های 80D  به شمار آورده می شود .

اتوفوکوس

سیستم اتوفوکوس در هر دو دوربین کاملا شبیه به هم است و این به معنای آن است که پراکندگی نقاط فوکوس در سنسور بزرگتر ، کمتر است و با توجه به این مطلب ، در میابیم که نقاط اتوفوکوس بر روی خطوط یک سوم تصویر قرار نمی گیرند . ستون بیرونی نقاط اتوفوکوس بیرون ای خطوط یک سوم افقی قرار می گیرند اما به خطوط یک سوم عمدی هم نمی رسند . البته این شرایط غیر قابل اصلاح نیست و با استفاده از ترکیب بندی و فوکوس مجدد در فواصل کوتاه می توان مشکل را بر طرف نمود . اما به هر صورت ، در 80D این مشکلات وجود ندارند .

عملکرد اتوفوکوس در هر دو دوربین تقریبا شبیه به هم می باشد و هر دو دوربین در حالت های تعقیب سوژه عملکرد یکسانی دارند . در حالت فوکوس مداوم ( servo) در فریم ریت های پایین  80D عملکرد بهتری را از خود به نمایش می گذارد .

تفاوت در ویژگی های کلی

بر روی 6D Mark II  از پردازشگر DIGIC 7 که آخرین فناوری کانن است استفاده شده و در مقابل 80D دارای چیپ های قدیمی شرکت کانن می باشد . به نظر نمی رسد که وجود این پردازشگر جدید ، ویژگی های جدیدی به این دوربین افزوده باشد اما شرکت کانن چنین بیان می دارد که قدرت پردازش بالاتر و استفاده از الگوریتم های پیچیده تر مانع از برهم خوردن وضعیت تعقیب فوکوس به واسطه برخی از عوامل می شود .

یکی دیگر از تفاوت های این دو دوربین در نحوه اتصال وای فای آنها است . 80d دارای سیستم وای فای رایج و گزینه nfc برای تسریع در اتصال با ابزارهای هوشمند می باشد اما در 6D Mark II حالت های اتصال دارای یک مرحله پیشرفته تر بوده و اتصال پایدار بلوتوث میان دوربین و دستگاه باقی می ماند . 6D Mark II دارای GPS نیز می باشد که 80D فاقد آن است این گزینه اگر چه به صورت رایج کاربرد چندانی ندارد اما برخی از عکاسان درزمان های مسافرت به آن اهمیت می دهند .

سایر جوانب و ویژگی ها

طراحی بدنه کاملا مشابه و قرار گرفتن کلید های کنترل در محل های کاملا شبیه به هم ، به معنای این است که کمپانی این دو دوربین را برای یک دسته از کاربران طراحی نموده است . مکانیسم شاتر 80D قادر به عملکرد در سرعت 1.80000 ثانیه با سینک فلاش در 1/250 می باشد در حالیکه سرعت شاتر 6D Mark II برابر با 1/40000 ثانیه با سینک شاتر در 1/180 ثانیه است. این تفاوت ممکناست بسیار جزیی به نظر برسد اما در عکاسی فضای باز و یا در دیافراگم های باز ، اختلاف زیادی را به وجود می آورد .

وجود سوکت هدفون بر روی 80D نیز یکی از تفاوت ها است که کاربران 6D Mark II از آن محروم هستند و دلیل عدم وجود گزینه All-I' video  بر روی 6D Mark II هنوز مشخص نیست و اینها امکاناتی هستند که تصویربرداری ویدیو با 80D را لذتبخش تر می نماید .

مترجم : فرهاد مولایی

نظرات