معرفی بهترین دوربین های برای عکاسی ورزشی در سال 2017

معرفی بهترین دوربین های برای عکاسی ورزشی در سال 2017

اگر شما یکی از علاقمندان و شیفتگان عکاسی ورزشی هستید ، در انتخاب دوربین مناسب برای انجام این حرفه انتخاب های متعددی پیش روی خواهید داشت . در واقع تمای دوربین هایی که در این مطلب مورد اشاره قرار می دهیم آزمایش های متعددی را در زمینه عکاسی از صحنه های ورزشی و صحنه های پر تحرک سپری کرده اند و توانایی های آنها به اثبات رسیده است .

بهترین انتخاب : Nikon D5

زمانی که صحبت از عکاسی ورزشی به میان می آید دوربین نیکون D5 یک دوربین بی همتاست . این دوربین دارای یکی از بهترین سیستم های اتوفوکوس و دارای یکی از بهترین عملکرد ها در تعقیب سوژه حتی در سرعت بسیار بالای 12 فریم بر ثانیه می باشد . این دوربین با سرعت بسیار زیادی قادر به عکاسی پی در پی بوده و در عین حال در تمام طول مدت عکاسی فوکوس را بر روس سوژه حفظ می کند .

از میان تمام دوربین هایی که در این گزارش آنها را مورد اشاره قرار می دهیم ؛ Canon 1D X Mark II قادر به رقابت با برخی از کیفیت های D5 به لحاظ مقاومت بدنه ؛ ساختار های نمکانیکی داخلی و سرعت شاتر می باشد . و تنها این دو مدل دوربین هستند که دارای گریپ ویژه برای حالت عمودی دوربین و دارای دکمه شاتر دوم می باشند . این گریپ ظرفیت الحاق باتری های بیشتر به این دو دوربین را نیز فراهم می آورد و البته D5 یکی از قابل تنظیم ترین و تطبیق پذیر ترین دوربین هایی است که تا کنون تولید شده اند .

اگر شما یکی از عکاسان ورزشی علاقمند به داشتن فایل های JPEG با کیفیت بالا هستید ؛ تا بتوانید فضای زیادی را در کات حافظه خود در اختیار داشته باشید ؛ این دوربین کیفیت بسیار بالای رنگ را در فایل های JPEG به شما ارایه می دهد و البته فایل های RAW آن نیز کیفیت بسیار مطلوبی را در اختیار شما قرار می دهند . و نکته نهایی آنکه این دوربین قادر به تصویر برداری با کیفیت 4K می باشد اگر چه فاکتور کراپ را در این  مورد باید مد نظر قرار داد .

Nikon D500

نیکون Nikon D500  را می توان یک مینی D5 نام نهاد که دارای سنسوری کوچکتر بوده و فاقد گریپ بدنه است . در این دوربین به جای یک سنسور فول فریم از یک سنسور 20.9MP APS-C استفاده شده است که کیفیت بسیار عالی در فایل های JPEG و RAW ارایه می دهد . سیستم اتوفوکوس و توانایی آن در تعقیب سوژه مستقیما بر گرفته از دوربین نیکون D5 می باشند و البته سرعت عکاسی پیاپی 10 فریم بر ثانیه در این دوربین هنوز هم آنرا در زمره برترین دوربین ها برای عکاسی از صحنه ها ورزشی و پر تحرک قرار میدهد .

ساختار و کیفیت بدنه در D500 البته در سطح D5 نمی باشد اما هنوز هم در بالاترین سطح نسبت به بسیاری از مدل های دیگر قرار دارد . مهر و موم بدنه برای مقاومت در برابر شرایط اقلیمی و نفوذ رطوبت در سطح بالایی قرار دارد و از این روی D500 را می توان یکی از بهترین دوربین های APS-C برای عکاسی ورزشی به شمار آورد .

Canon EOS-1D X Mark II

20.2MP full-frame CMOS sensor | Dual Pixel autofocus system | 4K/60p recording

EOS-1D X Mark II پرچمدار کانن در رده دوربین های حرفه ای است که به طور خاص برای کاربری های حرفه ای طراحی شده است . به لحاظ کلی این دوربین یکی از میراث داران سری 1D شرکت کانن است اما از جمله ویژگی های مهم آن فناوری Dual Pixel AF و کیفیت تصویر برداری 4K در این دوربین می باشد .

برخورداری از صفحه نمایش لمسی امکان تعیین نقطه فوکوس بر روی این صفحه را فراهم می آورد و همچنین امکان مشخص نمودن و بزرگنمایی نقطه فوکوس در حالت استفاده از فوکوس دستی با استفاده از صفحه نمایش لمسی این دوربین نیز وجود دارد . کلید های کاربردی زیادی بر روی بدنه این دوربین قرار دارند اما کارکرد هر یک از این کلید ها در سطح محدودی تعریف شده است .

1D X II با سرعت عکاسی پیاپی 14 فریم بر ثانیه با استفاده از ویزور اپتیکال و دارای قدرت بافر بالا در پردازش فایل های RAW با استفاده از کارت های حافظه CF پرسرعت می باشد . سیستم اتوفوکوس 61 نقطه ای دارای سطح پوشش 24 درصد بالاتر نسبت به مدل های قدیمی تر است و سنسور نورسنج 360,000 pixel RGB+IR امکان تشخیص و تعقیب  سوژه را در سطح بسیار مطلوبی فراهم می آورد .

دوربین EOS 1DX Mark II برای عکاسان و تصویربرداران به یک اندازه مهم به شمار می‌رود. این نخستین دوربین کانن در رده دوربین‌های DSLR عکاسی است که امکان تصویربرداری 4K را در اختیار کاربران می‌گذارد. دوربین 1DX MII می‌تواند با رزولوشن 4096x2160 با سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه (حجم انتقال داده برابر ۸۰۰ مگابایت بر ثانیه) و رزولوشن Full HD 1080p با سرعت 120 و 360 فریم بر ثانیه اسلوموشن تصویربرداری کند.

ویدئو‌های 4K و Full HD می‌توانند مستقیماً روی کارت حافظه دوربین یا از طریق خروجی HDMI روی دستگاه حافظه جانبی ذخیره شوند. از تفاوت‌های شرایط ضبط بین این دو فرمت می‌توان به نحوه استفاده دوربین از سطح حسگر و حداکثر حساسیت مورد استفاده اشاره کرد. دوربین در حالت ضبط Full HD از تمامی سطح حسگر استفاده کرده و حداکثر حساسیت می‌تواند تا 25600 افزایش یابد، در حالی که در هنگام ضبط 4K محدوده مرکزی حسگر با ابعاد 4096x2160 پیکسل مورد استفاده قرار می‌گیرد که این مسئله موجب ایجاد تأثیر فاکتور برش و افزایش ضریب بزرگنمایی لنز می‌شود. همچنین در حالت 4K حداکثر حساسیت تا 12800 افزایش می‌یابد. ویدئو‌های ضبط شده در حالت 4K می‌توانند در خود دوربین بازبینی شوند و در صورت نیاز هر فریم از آن را می‌توان با رزولوشن 8.8 MP به صورت یک فریم عکس ذخیره کرد

.

Canon EOS 7D Mark II

7D Mark II از هر نظر نسبت به نسل پیشین خود یعنی ۷D برتر است، از عکاسی پیاپی ۱۰ فریم بر ثانیه گرفته تا سنسور تصویر ۲۰.۲ مگاپیکسلی هیبرید CMOS و پردازنده DIGIC 6.

سنسور CMOS این دوربین از نوع APS-C است و از سیستم فوکوس اتوماتیک ۶۵ نقطه ای کراس تایپ بهره می‌برد. نحوه عملکرد این سیستم با سنسور نورسنج ۱۵۰ هزار پیکسلی RGB کاملا مشابه دوربین قدرتمند ۱DX می‌باشد.

بیشینه ISO بصورت استاندارد معادل ۱۶۰۰۰ است که تا ۵۱۲۰۰ قابل افزایش می‌باشد. سرعت عکاسی پیاپی دوربین نیز با تکیه بر پردازنده DIGIC6، معادل ۱۰ فریم بر ثانیه است که ۲ فریم نسبت به نسخه پیشین و ۴ فریم نسبت به نیکون D7100 بالاتر می‌باشد.

فناوری Dual Pixel AF این دوربین دقیقا مشابه دوربین ۷۰D می‌باشد و همان فوکوس خودکار سریع و مداوم در مود Live View و هنگام فیلمبرداری در اختیار کاربران قرار دارد.

فیلمبرداری این دوربین با رزولوشن Full HD صورت می‌گیرد که در ۲ فرمت MOV و MP4 قابل ذخیره سازی است. برای اولین بار در DSLR‌های کنون، شاهد فیلمبرداری فول اچ دی با سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه هستیم.

چیدمان دکمه‌ها و کنترل‌های دوربین کاملا آشنا و مشابه DSLRهای رده حرفه ای کنون است. صفحه نمایش دوربین یک نمونه ۳ اینچی با رزولوشن ۱٫۰۴۰٫۰۰۰ نقطه ای است

.

Nikon D7500

نیکون D7500 یکی از دوربین های میان رده DSLR APSC که مقدار زیادی از ویژگی های برچمدار دوربین های APSC شرکت نیکون یعنی D500 را در درون خود جای داده است . سنسور 20/9 مگاپیکسلی ؛ سنسور سنجش رزولوشن بالا ، و سنسور پردازش تصویر آن ، شبیه مدل های به کار رفته در دوربین D500 هستند . در بسیاری از موارد می توان آنرا مینی D500 نامید. D7500 نسبت به مدل قبل از خود یعنی D7200 ، دارای 2 فریم بر ثانیه سرعت بیشتر است و سرعت آن به 8 فریم بر ثانیه ارتقا یافته است . سیستم اتوفوکوس آن به همان صورت باقی مانده و از سیستم 51 نقطه ای D7200 همچنان در اینجا نیز استفاده می شود . سیستم تعقیب فوکوس سه بعدی آن نشان می دهد که این دوربین را نیز همچنان باید در رده دوربین های اکشن قرار بدهیم .

مشخصات اصلی :

  • سنسور CMOS ؛ APSC 9/20 مگا پیکسل
  • اتوفوکوس مرحله یاب 51 نقطه ای
  • سرعت 8 فریم بر ثانیه برای 100 فایل JPEG و یا  50 فایل RAW
  • سنسور 180K پیکسلی RGB نشخیص سوژه
  • ال سی دی باز شو 3/2 اینچی
  • تصویر برداری ویدیو با کیفیت 4k
  • سیستم پردازش RAW داخلی
  • وای فای و بلو توث

در طراحی این مدل نسبت به مدل های قبلی تفاوت چندانی به لحاظ بدنه دیده نمی شود . D7500 همچنان DSLR کوچک با ویژگی های سریع است که قابلیت تصویر برداری 4k به آن افزوده شده است . ضریب فاکتور کراپ آن 1/5x است و اضافه شدن صفحه نمایش باز شو و افزایش مقاومت بدنه در برابر عوامل محیطی ، از جمله ویژگی های مثبت این مدل به شمار می آیند .

Sony a7R III

 بنا بر اعلام این وبسایت ؛ Sony a7R III در تست های ISO در شرایط کم نور عملکرد بسیار فوق العاده ای را از خود به نمایش گذارده است وبه لحاظ عملکرد در این شاخص تنها دو دوربین مدیوم فرمت Hasselblad X1D-50C و Pentax 645Zرا بالاتر از خود می بیند . این دو دوربین در تست های انجام شده ؛ دوربین های D850 و a7R IIIو Sony a7S II را پشت سر می گذارند .

اگر چه به طور کلی Sony a7S II در تست های انجام شده امتیازی مشابه با Nikon D850 را به دست آورده است اما به نقل از کارشناسان DxOMark چنین بیان می شود که D850 هنوز از رده بندی بالاتری برخوردار است که این امر به سبب ضعف عملکرد   a7R III   در معیار های عمق رنگ , و دامنه دینامیکی می باشد .

بسیاری از کارشناسان Sony a7R III را نیز همانند نیکون D850 یکی از بهترین دوربین  ها برای عکاسی منظره به شمار می آورند . البته این دوربین از نرخ مبنای ایزو شگفت انگیز D850 برخوردار نیست اما بنا به بسیاری از دلایل دیگر ؛ این دوربین برای عکاسی منظره مناسب خواهد بود . این دلایل عبارتند از :

سنسور 42.2 مگاپیکسلی فول فریم

دامنه دینامیکی بالا

پوشش مقاوم در برابر شرایط جوی و اقلیمی

ساختار بدنه محکم و مقاوم

عمر باتری طولانی

صفحه LCD گردان

Sony Alpha a9

Alpha a9 بالاخره سرعتی که کاربران دوربین‌های بدون‌آینه منتظرش بودند را در اختیارشان می‌گذارد. این دوربین از یک سنسور فول‌فریم ۲۴٫۲ مگاپیکسلی Stacked CMOS در کنار پردازشگر تصویر BIONZ X استفاده می‌کند. به این ترتیب سونی a9 قادر است با سرعت ۲۰ فریم بر ثانیه عکاسی کند. همچنین ساختار BSI یا Back-illuminated سنسور نیز موجب شده است که حساسیت بالایی در برابر نور داشته باشد و می‌تواند به حداکثر ایزوی ۲۰۴۸۰۰ دست یابد.

نویز تصویر حتی در ایزوهای بالا نیز بسیار کم است. به‌علاوه این دوربین می‌تواند فایل‌های RAW از نوع فشرده‌نشده و ۱۴ بیتی را نیز در اختیار کاربران بگذارد. پردازشگر قدرتمند و سریع BIONZ X امکان عکاسی پیاپی با سرعت ۲۰ فریم بر ثانیه را فراهم کرده است و a9 قادر است به‌صورت پیاپی ۲۴۱ عکسRAW و ۳۶۲ عکس Jpeg را ثبت نماید.

شاتر الکترونیکی آن قادر است به حداکثر سرعت ۱/۳۲۰۰ ثانیه برسد تا حرکات بسیار سریع را نیز با وضوح بالا به نمایش بگذارد. همچنین سیستم‌های فوکوس و نورسنجی خودکار در هر ثانیه ۶۰ بار اطلاعات خود را رفرش می‌کنند تا سوژه را با دقت تشخیص داده و تعقیب کنند. به‌علاوه استفاده از شاتر الکترونیکی موجب شده است که هنگام عکاسی پیاپی خبری از پرش و سیاه شدن تصویر نباشد و بتوان با دقت بیشتری سوژه‌ها را دنبال کرد.

 

نظرات