تغییرات عکس و رتوش چهره در نرم افزار فتوشاپ

تغییرات عکس و رتوش چهره در نرم افزار فتوشاپ

افزایش نور به صورت طبیعی 

نور خورشید بافت ایجاد می کند. قسمت های سایه دار و نقاطی نور خورشید می تواند بدون مزاحمت بتابد وجود دارد. برای کنترل شدت نور، می توانید نور بیشتری روی یک لایه مجزا نقاشی کرده و یا نور موجود را افزایش دهید. با رفتن به مسیر Layer > New > Layer یک لایه جدید اضافه کنید. blending mode آن را به "Color Dodge" و opacity را به 15 درصد تغییر دهید. 

تغییرات عکس و رتوش چهره در نرم افزار فتوشاپ

سپس یک براش نرم انتخاب کنید، کلید Alt را فشار دهید تا ابزار قطره چحکان فعال شود، سپس رنگ ها را از قسمت هایی که می خواهید روشن تر شود نمونه برداری کنید. حالا شروع به اضافه کردن نور کنید. اگر پس زمینه تغییر کرد رنگ مناسب را نمونه برداری کنید. به این ترتیب، نه تنها نور را افزایش می دهید، بلکه درجه اشباعیت رنگ، که باعث طبیعی شدن نتیجه نهایی می شود، نیز افزایش پیدا خواهد کرد. 

تغییرات عکس و رتوش چهره در نرم افزار فتوشاپ

 

شبیه سازی تصاویر مادون قرمز 

عکس را در Camera Raw باز کنید؛ شما می توانید این کار را در Bridge، با کیک راست و انخاب گزینه "Open in Camera Raw, " و یا به صورت مستقیم در فتوشاپ، با رفتن به مسیر File > Open as Smart Object انجام دهید. تنظیمات اولیه را برای بهینه سازی تصویر انجام دهید (برای مثال با "Recovery" و "Fill Light")، سپس به تب "HSL/Grayscale" باز گردید. "Convert to Grayscale" را فعال کنید و مقدار Blues را به 85- کاهش دهید. Greens to +90 را به و Yellows را به +20 تغییر دهید. 

حالا درختان و بوته ها باید در یک نور سفید معمولی بدرخشند و آسمان هم بای تقریبا سیاه به نظر برسد. اگر می خواهید یک حالت ناهوار و دندانه دار ایجاد کنید، به تب "Effects" بروید و در قسمت amount مقدار 15 و در قسمت size عدد 20 و در قسمت roughness عدد 80 را وارد کنید. همچنین می توانید یک "Vignette" اضافه کنید. در انجا من از 30- برای amount، از 40 برای midpoint و 35- برای roundness استفاده کردم. 

تغییرات عکس و رتوش چهره در نرم افزار فتوشاپ

 

Levels

هنگام اعمال لایه تنظیم کننده Levels می توانید نقاط سیاه و سفید را تنظیم کنید تا سایه رنگ کاهش پیدا کند، اما تیره ترین و روشن ترین قسمت های تصویر کجا هستند؟ برای پیدا کردن این قسمت ها به مسیر New Adjustment Layer > Threshold بروید. این فرمان جزو زیر مجموعه های منوی "Layer" است. 

لغزنده را به سمت راست حرکت دهید تا جایی که تنها مقدار کمی از نقاط سفید باقی بماند. ابزار "Color Sampler" را انتخاب کرده و یک نقطه در آنجا قرار  دهید. لغزند را به سمت چپ بکشید تا جایی که تنها مقدار کمی از نقاط سیه باقی بماند، سپس نقطه دوم را آنجا تنظیم کنید. 

شما می توانید با استفاده از یک لایه "Threshold adjustment" یک رنگ خاکستری خنثی نیز در تصویر پیدا کنید. یک لایه خالی بین لایه تصویر اصلی و لایه threshold قرار دهید و آن را با یک رنگ خاکستری 50 درصد رنگ آمیزی کنید. به مسیر Edit > Fill بروید (Shift + F5)، سپس "50% Gray" را از قسمت "Contents" انتخاب و در نهایت روی دکمه OK" کلیک کنید. 

تغییرات عکس و رتوش چهره در نرم افزار فتوشاپ

blending mode این لایه را به "Difference" تغییر دهید. لایه تنظیم کننده Threshold را انتخاب کرده و مجددا لغزنده را به سمت چپ حرکت دهید. لغزنده را به آرامی به سمت راست برگردانید تا جایی که نقاط سیاه رنگ شروع به آشکار شدن کنند. اینها قسمت های خاکستری رنگ خنثی در تصویر هستند. یک "Color Sampler spot" اضافه کنید. 

حالا هر دو لایه threshold و لایه خاکستری 50 درصد را پاک کنید. یک لایه تنظیم کننده "Levels" اضافه کنید. ابتدا از ابزار قطره چکان اول برای کلیک کردن روی تسره ترین قسمت استفاده کنید، سپس با قطره چکان سوم روی روشن ترین قسمت کلیک کنید.

تغییرات عکس و رتوش چهره در نرم افزار فتوشاپ

حالا می توانید از ابزار قطره چکان خاکستری روی نقطه نمونه بردار رنگ سوم استفاده کنید. سایه رنگ کاهش پیدا خواهد کرد. نقاط نمونه بردار را می توانید با درگ کردن آنها به خارج از صفحه طراحی، با ابزار Color Sampler، پاک کنید. 

تنظیم نمای رنگ با یک لایه Adjustment 
به منوی Layer و سپس به مسیر New Adjustment Layer → Hue/Saturation بروید، blending mode را در حالت "Soft Light" قرار داده و "Colorize" را فعال کنید. ا لغزنده های Hue, Saturation و Lightness برای کنترل رنگ ها استفاده کنید: برای مثال، برای داشتن نمای سرد مقدار hue را به 210، saturation را به 50 و lightness را به 10 تغییر دهید. برای یک نمای گرم، hue را به 30، saturation را به 30 و lightness را به 5 تغییر دهید. 

تغییرات عکس و رتوش چهره در نرم افزار فتوشاپ

متناوبا می توانید از چندین لایه رنگ استفاده کنید. برای ساخت این لایه ها می توانید از آیکون "New Fill/Adjustment Layer" واقع در پنل لایه ها استفاده کنید. یک رنگ انتخاب کرده و سپس blending mode را به "Vivid Light" تغییر دهید. مقدار opacity را به 12 درصد تغییر دهید، و با فشار دان کلیدهای Control + I ماسک را معکوس کنید. با یک براش بزرگ و رنگ سفید درون نور رنگی را نقاشی کنید. این کار برای ایجاد روشنایی در پورتره هایی که دارای پس زمینه های بافت دار هستند مناسب است. 

تغییرات عکس و رتوش چهره در نرم افزار فتوشاپ

 

کنترل کنتراست رنگ های حد واسط
برای افزایش جزییات در عکس های لند اسکیپ ی منظره ای، باید کنتراست رنگ های حد واسط را افزایش داد. لایه background یا پس زمینه را Duplicate کنید (Control + J)، سپس به مسیر Filter > Convert for Smart Filters بروید. پس از آن به مسیر Filter > Other > High Pass رفته و مقدار radius را به 3 پیکسل تغییر دهید. blending mode را به "Overlay" تغییر  داده و روی لایه دوبار کلیک کنید تا پنجره "Layer Style" باز شود. 

تغییرات عکس و رتوش چهره در نرم افزار فتوشاپ

برای گرادیانت یا طیف رنگ اول مربوط به این لایه، لخزنده ها را با نگه داشتن کلید Alt به دو نیم تقسیم کنید و افکت لایه را به "50/100" و "150/200" تغییر دهید. به محض اینکه لغزنده ها حرکت داده شوند، خواهید دید که آن اعداد کجا هستند. این فقط کنتراست رنگ های حد واسط را افزایش می دهد. روی فیلتر "High Pass" در پنل لایه ها دو بار کلیک کنید تا پنجره تنظیمات آن باز شود، چون می خواهیم مقدار radius به میزان که می خواهیم تغییر دهیم. 

تغییرات عکس و رتوش چهره در نرم افزار فتوشاپ

 

غروب آفتاب 

یک غروب آفتاب، مخصوصا در کنار دریا، می تواند یک منظره رنگ بسیار جذاب و شگفت انگیز باشد. رنگ ها به شدن آب و هوا بستگی دارد، اما شما می توانید آنها را با کمک یک gradient map کمی تغییر دهید. روی آیکون "New Fill/Adjustment Layer" کلیک کرده و "Gradient Map" را انتخاب کنید. روی طیف رنگ کلیک کنید تا پنجره "Gradient Editor" باز شود. 

تغییرات عکس و رتوش چهره در نرم افزار فتوشاپ

روی اولین ایستگاه رنگ زیر نوار طیف رنگ کلیک کنید، و رنگ آن را به قرمز تغییر دهید. ایستگاه رنگ مقابل را به رنگ زردن تغییر دهید و روی دکمه OK کلیک کنید. blending mode را به "Soft Light" و opacity را به حدود 50 درصد تغییر دهید. این باعث می شود یک غروب آفتاب گرم و تقریبا طلایی داشته باشید. 

تغییرات عکس و رتوش چهره در نرم افزار فتوشاپ

ایجاد لبخند 

با استفاده از ابزار Polygon اطراف دهان را به صورت دستی انتخاب کنید. به مسیر Select > Modify > Feather رفته و مقدار radius را روی 10 پیکسل تنظیم کنید. تغییرات را تایید کرده و سپس به مسیر Layer > New > Layer via Copy و پس آن به مسیر Edit > Puppet Warp بروید. حالا یک مش (mesh) روی شکل که انتخاب کرده بودید ایجاد می شود. 

تغییرات عکس و رتوش چهره در نرم افزار فتوشاپ

شما می توانید سایز مش را با تنظیم مقدار "Expansion"، در قسمت نوار تنظیمات، کنترل کنید. سپس برای افزایش میزان ظرافت و دقت کار کلیدهای Control + H را فشار دهید تا مش ناپدید شود، سپس دستگیره های اول را به سمت گوشه های دهان بکشید. دستگیره های بیشتری اضافه کنید تا بتوانید قسمت های مختلف دهان را به درستی متمایز کنید. با کلیک و درگ کردن مش می توانید یک لبخند زیبا درست کنید. 

 

روتوش لک و چروک پوست چهره

از مهمترین بخش های دستکاری در عکس ها روتوش چهره است.در این آموزش یاد می گیرید که چطور لکه های پوست را از بین ببرید و یا  بینی را کوچک کنید.این کار با چند تکنیک ساده و در زمانی کمتر از ده دقیقه انجام می شود.

تغییرات عکس و رتوش چهره در نرم افزار فتوشاپ
گام اول:
ابتدا تا جایی که ممکن است رنگ کلی عکس را اصلاح کنید .این کار باید از طریق گزینه های  Image>Adjustments انجام شود.عکسی که من برای روتوش انتخاب کرده ام کمی بیش از حد قرمز به نظر می رسد.با استفاده از گزینه های curves و hue/saturation  آن را اصلاح می کنم.بعد برای آنکه عکس را کمی روشن تر کنم از گزینه variations استفاده می کنم.در این پنجره عکس را یک درجه روشن کرده و رنگ های Red  و Yellow را به آن اضافه می کنم. این رنگ ها در روشن شدن عکس های تیره رنگ کمک می کنند.
حتی اگر در پایان کار عکس را در حالت CMYK می خواهید ‚ بهتر است ویرایش ها را در حالت RGB انجام دهید چون این مد بسیار منعطف تر است.
گام دوم:
بعد از آنکه ویرایش رنگ ها تمام شد یک لایه جدید ایجاد کنید.لایه های جدید برای آن است که کنترل بیشتری روی مراحل کار داشته باشید.تا اگر در هر مرحله نتیجه کار را نپسندیدید بتوانید آن را حذف کرده و دوباره تکرار کنید. و یا این لایه ها در عکس های دیگر هم استفاده کنید.
با استفاده از ابزار brush و clone  stamp لکه های بزرگ و عیوب چهره را از بین ببرید .به خصوص خطوط اضافی زیر چشم را.
گام سوم:
اگر عکس مشکلاتی مثل بینی یا چانه بزرگ یا لب های خیلی کوچک دارد آن را به راحتی با فیلتر liquefy اصلاح کنید.با ابزار هایی که در این پنجره وجود دارد شما می توانید قسمتی از تصویر را برجسته کنید ‚بکشید یا له کنید.در این پنجره بعضی از تنظیمات که حالت پیش فرض دارند خاموشند اما شما می توانید بقیه تنظیمات را طبق نیازتان تغییر دهید.ابزار های "Pucker" و "Bloat" بیشترین کاربرد را در بزرگ یا کوچک کردن یک عضو دارند.دقت کنید که اندازه قلم تاثیر زیادی در نتیجه کار دارد.
در تصویر زیر من با ابزار "Pucker" بینی را و با ابزار "Warp"  چانه را  کوچک کرده ام و برجستگی روی گردن را هم اصلاح کرده ام.
گام چهارم:
در این گام روی صاف کردن پوست کار میکنیم.ابزار clone  stamp را با یک قلم بزرگ و hardness حدود 15% انتخاب کنید.با صرف دقت و حوصله سعی کنید لکه های روی پوست را از بین ببرید.این کار بهتر است با کلیک کردن انجام شود نه کشیدن ماوس.دقت کنید که یک قسمت از تصویر را در جای دیگر تکرار نکنید.هر وقت این اتفاق افتاد از طریق پنجره history به عقب برگردید.
گام پنجم:
بار دیگر از طریق پنجره های Image>Adjustments رنگ تصویر را اصلاح کنید.دقت داشته باشید که فیلتر روشن کردن تصویر نباید روی نواحی اطراف مو اعمال شود.


قطرات رنگی آب 
عکس های ماکرو از قطرات بسیار جذاب هستند، و اشکال ایجاد شده با یک رنگ آمیزی درست و تمیز برجسته تر می شوند. شما می توانید سطح ترکیب را با یک گرادیانت که از رنگ های 772222 (RGB 119, 34, 34) به (3333bb (RGB 51, 51, 187 گسترده شده رنگ آمیزی کنید. اگر عکس رو لایه مجزای مخصوص به خود قرار دارد، روی لایه دوبار کلیک کنید تا پنجره Layer Style باز شود، سپس روی گزینه Gradient Overlay کلیک کنید. 

تغییرات عکس و رتوش چهره در نرم افزار فتوشاپ

blend mode را به Color و opacity را به 50 درصد تغییر دهید، و گرادیانت را به رنگ های Foreground و background تغییر دهید، سپس angle را روی 90 درجه تنظیم کنید. حالا گرادیانت به عنوان یک layer style ذخیره خواهد شد، بنابراین شما می توانید هر زمان که خواستید مقادیر را تغییر دهید. روی نام استایل دوبار کلیک کنید تا پنجره تنظیمات یک بار دیگر باز شود. 

تغییرات عکس و رتوش چهره در نرم افزار فتوشاپ

نظرات